puberteten
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en dreng på 14 år, som ikke er kommet i puberteten :'( kan man få nogle piller er bare et eller andet som der gør, at man kommer i puberteten? - har også et spørgsmål med min penis, og det er. at ens forhud plejer at gå til pikhovdet, min mit går under pikhovedet. det da ikke normalt???

Svar:
Hej med dig
Normalt går drenge i puberteten, når de er mellem 9 og 13-14 år. Den måde man kan se, om en dreng er i puberteten er blandt andet at drengens testikler, dvs stenene i pungen, begynder at vokse og der begynder at komme mandlig kønsbehåring.
Det med testiklerne er oftest det først tegn på pubertet. Hvis man som 13-14 årig dreng endnu ikke er gået i pubertet, er det oftest fordi, man fra naturens hånd er skruet sådan sammen, at man går i pubertet senere end de fleste, men når man så (endelig) går i pubertet, forløber den helt normalt. Hvis du mener, at du ikke er gået i pubertet, synes jeg du skal lade din læge kigge på dig. Han/hun vil kigge på dig, også forneden. Lægen kan så vurdere om, du er i pubertet.
Det er rigtigt, at man kan få medicin, hvis man ikke er gået i pubertet. Det er en specialist, der skal tage stilling til, om man vil have gavn af medicin. Du kan i samme ombæring lade lægen kigge på din penis. Når man er gået i puberteten ændrer penis udseende, den vokser blandt andet, så det kan være, at det er derfor,  at den har ændret sig, og så er det i hvert fald helt normalt.
Med venlig hilsen
Kathrine