Psykisk syg - lider af OCD, - psykiatrisk hospital?

brevkassespørgsmål

Psykisk syg - lider af OCD, - psykiatrisk hospital?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

 Hej, Cyberhus Jeg er en dreng på 15 år som har lidt af en meget slem OCD over en periode på et par år. Jeg gav først udtryk overfor andre mennesker, at jeg havde det, da vi var omkring september, og er derfor først startet til psykolog der, hvilket jeg ikke føler, har nogle virkninger på mig. Her i vinterperioden, hvor det er koldt og mørkt udenfor, er det ekstra slemt, fordi jeg hvert år bliver ramt af en vinterdepression, netop fordi jeg har det så frygtelig skidt, som jeg har det. Daglige gøremål, såsom at tømme opvaskemaskinen, som for mig i sommerperiode er let overskuelige, kan her i vinterperioden være så forfærdelig stressende for mig. Så meget, at jeg kan sætte mig ned og tude. Over så lille en ting. Jeg skal først til psykiatrisk undersøgelse i slutningen af april, og jeg har virkelig behov for, at komme væk. Jeg har behov for at finde mig selv, uden at jeg har behov for at tænke på skole, uden at stresse over småting, og bare være mig selv uden nogen som helst form for elektronik eller særlig mange mennesker omkring mig. Her kommer, for mit vedkommende, et psykiatrisk hospital op som det første. Kan I fortælle mig lidt om, om det i en alder af 15 år, psykisk syg og med tonsvis af tanker om at tage mit eget liv hver eneste dag samt utallige forsøg, kunne være muligt at blive indlagt på et psykiatrisk hospital - bare i en lille periode her i vinteren? - og hvem skal jeg kontakte, hvis jeg bor i (slettet af moderator)? Jeg føler ikke, at min psykolog kan hjælpe mig ordentligt nok, og medicin får jeg ikke noget af, fordi min læge ikke ved, hvad han skal give mig. Vh.

Svar:

Hej med dig.

Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg kan høre på dit brev, at du har rigtig mange ting at tænke på, og rigtig mange ting, der er svære for dig for tiden. Det lyder hårdt, at du først kan komme til en psykiatrisk undersøgelse i april, men det er rigtig godt at høre, at der i hvert fald er sat noget igang.

Om du kan have behov for en kortvarig indlæggelse på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, kan jeg desværre ikke afgøre ud fra et brev. Det er din egen læge, du skal have fat på. Du skal defor kontakte din egen læge for, at finde ud af om du kan blvie indlagt. Jeg synes det er vigtigt, at du fortæller din læge, hvis du ikke allerede har gjort det, at du tænker meget på at tage dit eget liv, og også har forsøgt det. At begå selvmord er aldrig en løsning. Det er vigtigt, at når du har det så svært, så skal du søge hjælp hos nogen. Dine forældre, andre voksne, som du synes at du kan stole på, din læge eller Livslinien, der har tlf. nr. 70 201 201.

Jeg synes, du skal tage til din læge igen og fortælle, hvordan du har det.

Du er også meget velkommen til at skrive herind i brevkassen "Når det gør ondt inderst inde" eller til vores chat. Begge steder sidder der voksne, der er vant til at tale med unge, der har det svært, og som gerne vil lytte.

Mange hilsner Christine