Psoreasis (hud-sygdom)
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa. jeg har lige fået Psoreasis og jeg synes det er ret pinlit, (eller hvad man nu kan kalde det) når vi bader i gymnastik. Jeg har kun fortalt det til nogle af mine veninder og på et tidspunkt bliver jeg jo nød til at fortælle det til hele klassen. jeg ved bare ikke hvordan? hvad synes i?

Svar:
Hej med dig!
Jeg syntes det er en rigtig god idé at fortælle det til hele klassen. For jeg tror du vil have det bedre med din sygdom, når de andre i klassen ved det.
Hvilken af dine lærer syntes du er den rareste, og som du snakker godt med? Din matematiklærer, dansklærer eller en helt tredje? For så syntes jeg at du først skal fortælle det til ham/hende. Fortæl at du har psoreasis, og at du gerne vil fortælle det til klassen. For hvis der er noget som man er lidt urolig for at sige, så er det godt at have en voksen som støtte.
Sammen kan i vælge en time, hvor hele klassen er sammen og hvor du kan fortælle det i starten af timen. Om det er sker i dansk, matematik eller i et andet fag, det er ligegyldigt. Jeg tror, når du først kommer igang, så er det nemt at fortælle om. Du skal vide at der er en del som har psoreasis, så du er ikke alene om det :-)
Hvis du stadig er i tvivl om hvordan du vil sige det, så kan du også tage en snak med dine forældre. Det kan være at de også har nogle gode ideer til hvordan du får det sagt.
Venlig Hilsen
Iben