Problemer med underlivet

brevkassespørgsmål

Problemer med underlivet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hejsa

Jeg er nogle problemer med mit underliv. Jeg er 15 år har prøvet at onanere et par gange. Problemet er at når jeg gør det(bruger min finger)gør det ret ondt og føles meget ubehageligt. Det føles ikke rart overhovedet, og har lidt givet op på det nu. Et andet problem er at jeg føler at der er meget lidt plads deroppe, jeg kan knap nok få min finger derop. Det er som om det er hævet derinde hvis det giver mening.

Det har været sådan i et par år nu, og jeg har lidt givet op på at onanere.

Svar:

Kære dig

Tusind tak for dit spørgsmål til brevkassen – jeg vil forsøge at svare bedst muligt.

Jeg kan forstå, at du oplever smerter i forbindelse med onani og har en fornemmelse af en meget stram skede. Sex og onani skal gerne være en nydelse og fornøjelse. Dog er det desværre hyppigt forekommende, at kvinder oplever smerter i forbindelse med seksuel aktivitet. Undersøgelser har vist at mellem 2-20% af befolkningen lider af seksuelle smertetilstande. Det hjælper naturligvis ikke på dine underlivsgener, men er blot med til at understrege at det desværre ikke er ualmindeligt.

Lægefagligt deler man underlivssmerterne op i 3 grupper. Man taler om overfladiske smerter, som er lokaliseret til ydre kønsorganer, smerter fra skeden og dybe underlivssmerter. Umiddelbart lyder det på din beskrivelse som om, at dine gener er lokaliseret til de ydre kønsorganer og skeden. På din beskrivelse af smerter ved onani med en finger kunne det lyde som om, du er generet af ufrivillige muskelsammentrækninger i bækkenbunden omkring skeden. Det kan være tilfældet, hvis man fx er nervøs og dermed ubevidst spænder i muskulaturen.

Musklerne er ganske vist under viljens herredømme. Du kan selv trække dem sammen, når det passer dig. Det gør du fx, hvis du er ved at tisse i bukserne - og igen give slip, hvis og når du vil. Men musklerne i bækkenbunden kan også trække sig sammen og blive spændte uvilkårligt, for eksempel som en reaktion på noget, du ser, hører eller føler. Det samme sker med andre muskler i kroppen. Forestil dig, at du brænder dig på hånden. Så rykker hele armen (uvilkårligt), fordi du bliver forskrækket, eller fordi det gør ondt. Det samme kan ske med bækkenbundens muskler, hvad enten du vil eller ej. Selv den mindste ydre påvirkning, og måske til sidst bare tanken om det, kan være nok til, at dine muskler reagerer og trækker sig sammen, hvad enten du vil det eller ej. Og det blokerer solidt i den nederste del af skeden, så selv indtrængning med en finger kan være svært. Det er altså det, man kalder skedekrampe. Generne kan nogle gange forværres for hvert mislykket forsøg, fordi usikkerhed og efterhånden svigtende tro på, at det overhovet kan lade sig gøre, får det hele til at stramme ekstra til. For at onani bliver dejligt er det vigtigt, at man er rigtig ”tændt”, fordi skeden som reaktion på seksuel ophidselse vil producere en slags glidecreme, som vil gøre indtrængning i skeden lettere og mindre smertefuldt. Du kan forsøge med langt ”forspil” og eventuelt prøve med glidecreme.

Grunden til, at du nu næsten har givet op og mistet troen og lysten til onani, formoder jeg er de efterhånden mange dårlige erfaringer og mislykkede forsøg. Men det er kun i øjeblikket og ikke resten af livet – jeg er sikker på at du får en masse gode seksuelle oplevelser fremadrettet.

Mange unge er i tvivl om hvorvidt deres kønsorganer er ”normale”. Skeden er et blødt rør mellem livmoderen til de ydre kønsorganer. Den gennemsnitlige skede er omkring 10 cm lang, mens bredden varierer betydeligt afhængig af situationen. Når skeden er tom "klapper den sammen" og rørets vægge rører ved hinanden. Man kan føle skedens væg hele vejen rundt om sin finger, og det kan føles som om den er ”hævet”, som du beskriver det. Skeden er meget elastisk og udvider sig ved samleje og jo i betydelig grad ved fødsel. Det er desuden normalt at skeden er lidt strammere hos kvinder før seksuel debut.

Jeg er overbevidst om, at dit underliv er i den skønneste orden, men jeg vil anbefale dig at bestille tid hos din læge. For at kunne klarlægge den præcise årsag til dit ubehag, er det vigtigt for lægen at vide lidt mere om dine underlivsgener. Lægen vil formentligt spørge lidt dybere ind til hvordan smerten er (stikkende/prikkende/sviende/skærrende), hvor kraftig den er, hvor den er placeret. Hvorvidt smerterne er konstante eller kun ved onani. Samtidig er det vigtigt at vide, hvornår det startede og om der er andre ledsagende symptomer, som fx ændret udflåd, menstruationsforstyrrelser og lign. Ved en gynækologisk undersøgelse kan man udelukke sygdomme som årsag til smerterne og du kan få en sikkerhed for at ”alt er i orden”.

Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg ønsker dig alt godt fremover.

Det bedste hilsner Linda

Lindas billede
Linda har svaret på dette spørgsmål