problemer med ryggen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
jeg er en pige på 13, som har problemer med ryggen. jeg har været på hospitalet mange gange, og nu er de kommet frem til, at de ikke kan gøre mere for mig, men nogle gange har jeg mange smerter i ryggen, mest når jeg kommer hjem fra skole. 3 gang har jeg været ved, at besvime, for så mange smerter har jeg haft.. jeg ved min ryg 21% skæv, og det går mig meget på, for min største drøm, er at komme ind for politiet, men jeg har fået af vide, af mange læger at det kan jeg ikke blive, for jeg har jo skæv ryg, og der er ingen som kommer ind med skæv ryg.. håber du kan hjælpe mig, for jeg ville godt vide, om der er noget jeg kan gøre, for at min ryg bliver bedre? og om der er en mulighed, for at jeg kan komme ind for politiet? håber du kan hjælpe..

Svar:
Hej 13 årig pige
Jeg kan høre at din ryg giver dig rigtig mange problemer, og at du har det svært med det.
Det lyder til at flere læger har prøvet at hjælpe dig og desværre kan jeg ikke hjælpe dig med at gøre din ryg bedre, selvom jeg rigtig gerne ville.
Men jeg kan ikke gøre mere end de læger, som har set dig på hospitalet. Men hvis du har så mange smerter, at du har været ved at besvime, så er det vigtigt at du får sagt det til din læge, for det er ikke meningen at du skal have så ondt!
Det kan være at han/hun kan hjælpe dig med at mindske smerterne.
Jeg syntes det er en god ide, at du fortæller om dine smerter til din forældre/værge, så de kan hjælpe dig med at komme til læge. Det er også rigtig godt at du får snakket om hvordan det påvirker din hverdag og din drøm om at blive politibetjent.
Mange gange hjælper det at man får snakket med nogen om sine problemer, i stedet for at gå alene med det.
Jeg vil give dine læge ret i, at du ikke kan blive betjent når du har en skæv ryg, fordi det er et job der kan være meget hårdt for kroppen. Men jeg vil også sige at du er ung, og du har rigtig mange muligheder foran dig, også selv om du har en skæv ryg!
Der er rigtig mange spændende ting du kan blive, og ens drømmejob ændrer sig ofte når man bliver ældre. Når du kommer i 8 klasse, så vil du få meget mere om hvad man kan blive efter skolen.
Ellers kan du også tage en snak med din studievejleder på den skole du går på, som hjælper elever med at finde ud af hvad de har lyst til at arbejde med
Venlig Hilsen
Iben Bach Pedersen