Problemer med min p-stav.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :-) Tilbage i august måned 2010 fik jeg en p-stav, fordi jeg fik fast kæreste. Jeg er egentlig glad nok for den - den gør ikke ondt, jeg har ikke fået bumser, taget på eller noget og den er rigtig god for mig og min kæreste. Desværre har jeg de mest irriterende menstruation. Min cyklus forløber sådan, at når jeg får menstruation, varer det i 3 uger. Herefter har jeg 2 uger med ulækkert, brunt udflåd og så har jeg 1 uge hvor jeg hverken har menstruation eller udflåd. Så starter det forfra! Meningen med at få p-stav var, at sex kunne blive en bedre oplevelse for mig og min kæreste, så vi slap for at bruge kondom, men at jeg har menstruation/udflåd 5 uger i træk + en uges pause begrænser vores sexliv en del. Jeg har før overvejet, at få p-staven fjernet, men jeg bliver ved med at gå med et håb om, at de lange menstruationer og udflåden forsvinder, men efter de her 5 måneder er det altså ikke sket. Jeg er begyndt at miste tålmodigheden, og jeg skriver sådan set for at høre, om jeg skal give det nogle måneder endnu, fordi det plejer at tage længere tid for p-staven at regulere en ordentlig cyklus, eller I tror denne cyklus vil fortælle al den tid jeg har p-staven i, fordi det endnu ikke har ændret sig (men faktisk er blevet lidt værre)? Som sagt, på alle andre områder er jeg super glad for min p-stav, og jeg synes det er dyrt at bruge 1400 kr. på noget man kun har i, i 5 måneder. På den anden side, er det også helt ekstremt surt at være nødt til at gå med tampon/bind 5 uger i træk og kun have en uges pause mellem de 5 uger. Det skal lige siges, at jeg har leiden V homozygot, og derfor ikke tåler østrogen, hvilket er grunden til mit præventionsvalg. Jeg overvejer lidt at få en spiral flexi-T spiral op, men er bange for at jeg ikke kan holde ud af have den oppe, også står jeg tilbage, uden nogle gode præventionsmidlernes? Jeg er 172 cm. og vejer 53 kg., og ved ikke om min vægt kan gøre, at jeg er endnu mindre egnet til at have en spiral, fordi jeg ikke er så "bred"? Kort og godt, vil jeg bare gerne have et råd om I vil anbefale mig at beholde min p-stav eller I synes skal give det et forsøg med kobberspiral? Lige til slut skal det også siges, at jeg har læst at kobberspiral kan give kraftigere menstruationssmerter, hvilket jeg havde før jeg begyndte at bruge p-stav. En hormonspiral har jeg også overvejet, synes ikke det ser ud til, at man kan få de små flexi-T spiraler som hormonspiral?

Svar:
Hej med dig.
Tak fordi du skriver.
Jeg kan godt forstå dit problem - det er bestemt ikke rart at have en cyklus der i den grad trækker ud.
Ikke desto mindre er problemet ikke helt lige til. Havde du ikke haft Von Leiden - som gør at du skal undgå østrogenholdige lægemidler - ville jeg havde sagt du skulle få den taget ud og skifte til nogle østrogenholdige p-piller der kunne regulære din cyklus. Så nemt er det jo bare ikke i dit tilfælde.
Et alternativ til dig, med samme indholdsstof som p-staven er Nuvaring, altså det der hedder p-ring. Den virker lokalt på slimhinden i skeden fremfor som et depot i kroppen, hvilket muligvis kunne give dig bedre regulation af dine menstruationer. Det er dog ikke sikkert.
I forhold til spiraler så er det jo ikke noget man typisk ligger på unge piger, men noget man som udgangspunkt giver kvinder der har fået de børn de skal have. Ikke desto mindre er du jo lidt af et særtilfælde, så man kunne nok gøre en undtagelse.
I få fald ville jeg anbefale hormonspiral. Den virker også lokalt på slimhinden go har derfor ikke de bivirkninger du skal være bange for og op til 80% får mindre blødning af den. 20% holder faktisk helt op med at bløde. De er alle ret små, så det skulle nok kunne lade sig gøre at ligge den.
Jeg tror, jeg overordnet vil råde dig til at tage ned og tage en snak med din egen læge om sagen. Jeg tror ikke din cyklus bliver meget bedre end den er, så det vil være rimeligt nok at forsøge sig med noget andet. Din læge kan evt. videre henvise dig til en gynækolog, som jo er dem der ved mest om problemer som dine og deres løsninger.
Håber dette var brugbart.
mange hilsner, Susanne