Problemer med at forlade hjemmet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Jeg har det trælse problem, at jeg ikke tør forlade mit hjem. Det er gennem tiden blevet værre og værre. For bare 6 måneder siden var det sådan, at jeg havde det meget dårligt, når jeg ikke var hjemme, men formåede dog at opretholde min skolegang. Grunden til jeg ikke tør gå ud er, at jeg altid frygter om jeg skal på toilettet, eksempelvis under transport til - og fra skole. Ikke at jeg somatisk har et problem, som giver anledning til den bekymring, men det fylder bare så meget. Hvis jeg eksempevis er på vej hjem i bussen, kan jeg blive så angst for at skulle tisse, at jeg ikke tænker på andet og slet ikke kan overskue at tale med mine klassekammerater. JEg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre... Alle omkring mig undrer sig over, at jeg pludselig er droppet ud af skolen, men dette er bare så pinligt, at jeg ikke tør fortælle nogen det. På den ene måde har jeg lyst til at sætte mig i mit hjem resten af livet, men på den anden side finder jeg det også trist, hvis det at være bange for at skulle på toilettet, skulle hindre mig i at have et liv resten af min levetid... Jeg er også bange for, at hvis jeg en dag møder en fyr, så vil dette blive et problem - for alt omkring toilet besøg og mig er så frustrerende og pinligt for mig.... Jeg håber I kan svare mig på, hvad dette skyldes og hvad jeg kan gøre. Jeg har forsøgt at læse om dette på netet, men der dukker desværre ikke noget op omkring det?

Svar:
Hej med dig
Det må være super træls at have det på den måde du har det, og det er rigtig godt, at du skriver herind.
Når jeg læser det, du skriver, så tænker jeg at du har en form for angstlidelse. Jeg kan ikke sige dig, hvorfor du har den, men jeg kan fortælle dig noget generelt om angstlidelser.
Angst er noget alle mennesker kender til. Vi er simpelthen fra naturens hånd udstyret med evnen til at føle angst. Angstfølelsen kan være ret god, når vi står i en farlig situation. Hvis vi f.eks står på kanten af et tag på en høj bygning, vil angsten for at vi skal falde ned få os til at trække os væk fra kanten.
Nogle mennesker har et større angstalarmberedskab, der gør at der ikke skal så meget til, før de føler angst. Man kan også være angst for at komme i en helt bestemt situation. Der er ikke mange mennesker der bryder sig om, at komme i pinlige situationer, men nogle mennesker går i evig angst for at komme i sådan i situation. Det kan blive så galt, at man undgår forskellige ting for at være så sikker man nu kan være på at ikke at havne i en pinlig situation.
Man ved ikke præcis hvorfor nogle udvikler angst, men man mener at der er flere faktorer der spiller ind, så som arvelighed, tidligere oplevelser og nuværende stressfaktorer.
Der er flere typer angst, og ud fra hvad du skriver, kan jeg ikke sige dig, hvilken type du har. Det synes jeg kræver flere informationer fra dig. Det er blandt andet vigtigt at finde ud af, om du har nogle problemer omkring toiletbesøg, når du bare er hjemme og alene. Det er også vigtigt at høre, om der er andre ting der bekymrer dig, og hvordan dit humør generelt er.
Det er vigtigt, at du får noget hjælp. Det lyder faktisk til, at du får det dårligere og dårligere. Du er droppet ud af skolen, og det bekymrer mig meget. Jeg vil gerne have, at din læge ved, hvordan du har det. Han/hun skal vide, at du har haft problemer et stykke tid, og at det ser ud til at blive værre.
Hvis du selv har svært ved at tage kontakt til din læge, kan det være du kender en, du er fortrolig med, der kan? Jeg er sikker på, at din læge rigtig gerne vil have en snak med dig. På den måde kan han/hun bedst finde ud af, hvordan han/hun kan hjælpe dig.
Behandling af angstlidelser er for det meste samtaleterapi og i nogen tilfælde medicin.
Det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp, så du kan få det bedre, for det er ikke meningen, at du skal gå og have det på den her måde.
Mange hilsner fra Kathrine