Plastikkirugi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg har en næse som jeg er rigtig utilfreds med, den er bred og spidsen af næsen er stor og rund. Og så er der også min hage som jeg er utilfreds med, for den har en kløft, og det passer altså bare ikke til piger! Men hvor gammel skal man være for at få lavet plastikkirugi, og hvor stor er chancen for at det går galt?

Svar:
Hej,
Jeg vil forsøge at svare dig meget kort.
Rent udviklingsmæssigt er din næses form og udseende færdig udviklet når du er en 14-15 år, som pige. Men samtidig kan dit ansigt også ændre sig rigtig meget i de næste år. Du vil måske få større eller mindre kinder og din hud vil også ændre sig. Derfor er det ikke sikkert at en smuk næse i dag, vil være smuk om 10 år.
Så jeg vil kraftigt opfordre dig til at vente med at få lavet sådan nogle indgreb. Det er store operationer og der er også en vis risiko for at det ikke er så pænt som du forventer. Og de kan sjældent laves om. Samtidig skal man have godkendelse fra forældrene når du er under 18 år inden de vil kunne operere dig. Derfor synes jeg du skal finde de smukke træk i dit ansigt, som fx. dine øjne, dine læber eller dit hår. Næsen og hagen skal nok komme efter det.
Jeg er sikker på at dine venner og veninder vil sige til dig, at næsen og hagen ikke er så slemme, som du ser dem.
Venlige hilsner fra Line