Piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Er det rigtigt at man først dør efter 3 dage når man har taget panodiler/kodymagnyler. noget med leveren nedbrydes? Eller er det mere et spørgsmål om hvor mange man tager? Jeg vil ikke begå selvmord...

Svar:
Hej med dig
Panodiler og kodimagnyler er 2 forskellige typer smertestillende og virker også forskelligt i kroppen.
Det er helt rigtigt, at panodil går ind og påvirker leveren, hvis man tager for mange af dem. Har man taget for mange, kan man risikere at blive syg i løbet af 1-3 dage. Det lidt specielle ved forgiftning med panodil er, at man umiddelbart har det godt, når man har taget pillerne, men efter et par dage bliver man rigtig syg. På det tidspunkt man bliver rigtig syg har specielt leveren det rigtig dårligt, og der er risiko for at den holder helt op med at virke og heller ikke kommer til at virke igen selv med behandling, da det kan være for sent.
De der får leversvigt kan få ondt i maven, have opkastninger, væskeophobninger i kroppen, problemer med blødninger i kroppen og huden og svingende bevidsthedsniveau. De der dør, dør ikke nødvendigvis på 3. dagen, der kan godt gå længere tid, og i den tid er de rigtig syge og har det rigtig dårligt.
Antallet af piller man tager betyder noget, men det er individuelt, hvor meget man kan tåle, så nogle kan få leverpåvirkning af indtagelse af selv små mængder panodil over den anbefalede dosis. Den anbefalede dosis er max 4 g i døgnet, altså 8 almindelige panodiler.
Har man taget for mange panodiler, er det vigtigt, at man kontakter en læge med det samme. Lægen vil vurdere om den dosis, man har taget er så høj, at man skal indlægges til behandling med en modgift. Skal man have modgift, er det vigtigt, at man får den så hurtigt som muligt for at den kan virke, så man ikke får leversvigt. Har man taget for mange panodiler og kommer man hurtigt i behandling er det sjældent, at man vil dø af det.
Ved forgiftninger med kodimagnyl kan man blandt andet få øresusen, hudblødninger og nyresvigt. Der er ingen modgift, men hvis det er nødvendigt, kan man blandt andet prøve at hjælpe kroppen med at udskille stoffet. Og så her er det vigtigt, at man kontakter en læge, hvis man tænker, at man har taget for mange piller.
Når jeg læser dit spørgsmål, tænker jeg lidt på, hvorfor du spørger om det her. Det kan selvfølgelig være almindelig nysgerrighed, men hvis der er noget, du har behov for at snakke om, er du meget velkommen på chatten.
Mange hilsner
Kathrine