Piercing
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg ved egentligt ikke om mit spørgsmål høre til herinde men skriver alligevel, :) for fem dage siden fik jeg lavet en tungepiercing, og som de nu gør hævede den op og var øm men her for to dage siden da den begyndte at blive mindre øm kom der oppe på den øverste side af min tunge lige foran piercing kuglen en gul bobbel lignede hudflap der bare sidder der , den kan ikke pilles af og den er dog heller ikke øm , men kan ikke lade være med at være en smule bekymret om det er noget farligt den er næsten ligeså stor som selve kuglen på min piercing .. og så er der lige en ting mere når man får lavet sådan en piercing bliver musklerne/nerverne self meget ømme da man anstrænger sin tunge , jeg blev meget øm under hagen og nu er der kommet en bule sådan en rund kugle agtig formet ting som er virkelig øm ! den er ikke tydelig men jeg kan tydeligt mærke den hvis jeg presser fingeren mod den, kan det være noget betændelse der måske har samlet sig . jeg vil gerne gå til lægen men kan ikke få mig selv til det da jeg har et eller andet der gør at hverken jeg eller andre mennesker på komme for tæt på mit halsrør så går jeg simpelthen i panik og slår vildt og voldsomt omkring mig kan slet ikke klare at nogen rør min hals kan heller ikke klare at se på folk der rør deres egen hals jeg kan kaste op ved syntes af det , så lægen er noget jeg helst vil undgå , mine venner siger der kan være pga mine nerver/muskler er meget hævet efter jeg har fået lavet min piercing

Svar:
Hej.
Du har fat i nogle af de rigtige ting, så jeg forklare lidt mere om det.
Det er rigtigt, at det, at du bliver øm under hagen, kan skyldes at din tunge er blevet brugt anderledes, at du har spændt i musklerne og at den  det hele taget bare er øm efter piercingen. Nogen af tungens muskler sidder fast oppe under hagen så det er også der ømheden vil være.
Jeg er mere bekymret for den gule bobbel og den kugle du kan mærke under hagen. For mig lyder det som om der godt kunne være gået betændelse i din tunge. Det kan ske ved, at det du er blevet piercet med ikke har været 100% rent og bakterier kan derfor komme ind i din tunge. Når bakterier får adgang til et dejligt varmt sted, som din tunge jo er da den er 37 grader varm, kan de formere sig og lave et lille betændelseshulrum. Det kan føles som en bobbel eller en rund udfyldning. Normalt er det meget ømt, men hvis det indtil videre kun er et lille område kan det godt være mindre ømt. Man kan også få feber og få det direkte dårligt. Et sådan hulrum med bakterier hedder en absces.
Jeg synes det er meget vigtigt at du kommer til lægen. At have betændelse i kroppen kan være farligt, og især hvis det er steder som er vigtige for for at kroppen fungere. Tungen er jo meget vigtig i forhold til tale og spise, og det er også vigtigt at den ikke hæver for meget da den jo så kan aflukke luftrøret. Jeg synes du skal gå til læge idag, og få set på det. Det kan være du skal have noget antibiotika der kan dræbe bakterierne, og det er vigtigt at få startet behandlingen så hurtigt som muligt, så abscessen ikke vokser sig større og kræver en voldsommere behandling. Hvis du først læser det her når din læge er lukket, kan du evt. gå til vagtlægen, og hvis du er okay kan du måske vente til i morgen. Det er svært at råde dig præcist når jeg ikke kan se dig eller mærke på dig, det kan jo også være det slet ikke er så slemt, men umiddelbart vil jeg råde dig til at søge læge med det samme.
At du ikke kan lide at blive rørt på halsen skal du fortælle lægen inden han/hun undersøger dig. Så kan de hjælpe dig til at slappe af, og til at blive undersøgt uden du skal slå efter dem. Du må overbevise dig selv om, at de ikke vil gøre dig ondt, og at din angst for at blive rørt på halsen ikke skal forhindre dig i, at få behandling for noget som i værste fald kan være farligt og gøre dig rigtig syg. Du kan evt. tage en veninde med der kan støtte dig. Det vigtigste er, at du fortæller lægen det, så de kan hjælpe dig til at gennemføre undersøgelsen hvis det skulle blive nødvendigt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så håber jeg, at det ikke er så alvorligt, og du kan nøjes med antibiotika. Da jeg ikke kan se dig, må jeg råde dig efter det værst tænkelige selvom det måske kan lyder lidt voldsomt, og derfor råder jeg dig til at søge læge med det samme så du kan få at vide hvad det præcist drejer sig om.
God Jul.
Hilsen Lea