P-piller og brunt udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa!
Jeg er på p-piller og har været det i 4 års tid. Men de sidste par måneder har jeg oplevet, at jeg har haft brunt udflåd imellem mine menstrutioner... Jeg er selv en smule frustreret over hvad det mon kan være.
Jeg bruger som regel altid det samme p-pille mærke, så det burde ikke have noget at sige. Desuden har jeg aldrig været sammen med nogen, så det kan derfor heller ikke være en kønssygdom. Jeg undrer mig bare en del over hvad det er og om jeg bør være bekymret.
En helt anden ting er dog også, at jeg godt kunne tænke mig at vide forskellen på mini-piller og p-piller? Er en af dem et bedre alternativ end det andet? Eller hvordan?
Håber at I kan hjælpe!

Svar:
Hej med dig
Det, som du har oplevet med brunt udflåd imellem dine menstruationer, er det, som vi læger kalder 'pletblødning': Altså en mindre blødning, som kommer imellem de menstruationer, der normalvis kommer i p-pillepausen. Det er ikke noget, som du skal være bekymret for. Det er en helt almindelig- og ufarlig - bivirkning til p-pillebehandling. Spørgsmålet er, hvor meget det generer dig. For man kan sagtens vælge at fortsætte med de samme p-piller, hvis det ikke generer. Hvis man gerne vil prøve en anden form for beskyttelse, kan man forsøge en anden type p-piller. Hvis du vælger at skifte til en anden type p-pille efter aftale med din egen læge, skal du vide, at der kan gå op til 3 måneder, før dine blødninger kommer regelmæssigt i p-pillepausen. Og der er en let øget risiko for at udvikle blodpropper i forbindelse med skift til en anden type p-piller.
Minipillerne, som du spørger til, er også en mulighed, hvis du ønsker at skifte. Fordelen er, at minipillerne har den laveste risko for blodpropper (0,6 ud af 10000 kvinder på minipiller udvikler blodprop, hvor risikoen er højere ved almindlig p-piller 3-6 ud 10.000 kvinder på almindelige p-piller). Det er uanset hvad ret små tal. En del kvinder på minipiller vil opleve, at de har uregelmæssige, men mindre blødninger (lidt lige som pletblødning) eller helt fravær af blødning. Desuden skal tabletterne tages hele tiden, så der er ingen pauser. Ulemperne er, at minipiller skal tages meget regelmæssigt for at give sikker beskyttelse mod graviditet. Fx hvis der går mere end 27 timer mellem to piller, er metoden usikker, og man skal beskytte sig på anden måde mod graviditet. Priserne er ca. de samme.
Du skal selvfølgelig også vide at der findes helt andre metoder til at beskytte digmod graviditet. Det afhænger selvfølgelig meget af, hvorfor du får/ønsker beskyttelse. De andre muligheder er nok mere aktuelle, når du er begyndt at have sex, da beskyttelsen mod graviditet bliver mere betydende. Husk at kondomer er den eneste beskyttelse mod kønssygdomme, når den dag kommer.
Jeg håber, at du har fået inspiration til, hvordan og om du vil gå videre.
Mvh. Jens