P-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hvorfor gammel skal man være for at få p-piller? Jeg er 15 og vil gerne starte på dem da jeg er seksuelt aktiv. Men da jeg var til lægen for en uge siden så virkede hun lidt mærkelig omkring det og spurgte om jeg ikke ville have min mor med og det vil jeg virkelig ikke da min mor ikke skal vide at jeg er seksuelt aktiv.

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål, lad mig se om jeg kan svare på det.
Lad mig først og fremmest sige at jeg synes det er rigtig godt at du passer godt på dig selv og overvejer hvordan du kan beskytte dig mod graviditet med p-piller.
Der er lidt forskellige regler som lægen skal følge når hun udskriver p-piller. Der er 2 vigtige ting hun skal tale med dig om inden i finder ud af om p-piller er det rigtige for dig.
1) Når du er mellem 15-17 år gammel skal lægen spørge dig om din mor eller far synes det er ok du får p-piller. Men hvis der er problemer med at dine forældre får det at vide skal du tale med din læge om det, og så kan I finde ud af sammen om p-piller stadig er det rigtige for dig.
2) Ligesom med al anden medicin kan p-piller have bivirkninger. En af de vigtigste bivirkninger p-piller kan have når man er 15 år, er at det kan stoppe éns højdevækst. Det betyder at hormonerne i p-pillerne fortæller din krop at du er blevet voksen og derfor ikke behøver at blive højere. For nogle kan det være et stort problem, specielt hvis de ikke er så høje i forvejen. Det er alt sammen noget du kan tale med din læge om så I sammen kan finde ud af hvordan du bedst beskytter dig mod graviditet.
Håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Anita