P-piller

brevkassespørgsmål

P-piller

brevkassespørgsmål af
P-pillen
16 år
Oprettet 7 år 5 timer siden

Hey Cyperhus - jeg er vild med jeres koncept

I dag forslog min mor mig, at komme på p-piller, men inden jeg går til lægen og får nogle, kunne jeg godt tænke mig at få noget information omkring det, sådan at jeg ikke bare starter på piller uden egentlig at være klar over konsekvenserne. Jeg har søgt information omkring det på internettet, men synes det virker meget uoverskueligt.

Jeg håber at i vil besvare mit spørgsmål

Hilsen mig

Svar:

Hej

Der kan være flere grunde til at tage p-piller. Oftest er det for at undgå at blive gravid, hvis man er seksuelt aktiv. Men det kan også være for at begrænse kraftige blødninger og menstruationssmerter eller for at kunne kontrollere, hvornår menstruationen kommer.

P-piller er en præventionsform, der indeholder hormoner. De virker primært ved at forhindre ægløsning, men har også effekt på livmoderens slimhinde og sekret. Livmoderens slimhinde ændres, så det er sværere for et befrugtet æg at sætte sig fast . Desuden bliver sekretet i livmoderhalsen tykkere, så det er sværere for sædceller at trænge ind.

En pakke indeholder typisk 21 p-piller. Man tager 1 pille dagligt i 3 uger og holder derefter 1 uges pause, hvor man får sin menstruation. Man får således sin menstruation på stort set samme tidspunkt hver gang. Det er også muligt at udskyde menstruationen, så den kommer på et mere belejligt tidspunkt f.eks. ved badeferier eller lignende - spørg din læge hvis det skulle blive relevant for dig.

Der er både fordele og ulemper ved at tage på-piller. Man kan opleve bivirkninger som  kvalme, pletblødninger og humørsvingninger. Ofte vil bivirkninger forsvinde i løbet af de første par måneder. Der er desuden en øget risiko for blodpropper i benene. Der findes forskellige typer p-piller kaldet generationer, hvoraf 2. generations p-piller har den mindste risiko for blodpropper. Som fordel oplever de fleste at få kortere og mindre kraftige menstruationer samt færre menstruationssmerter. Nogen får desuden større bryster eller mindre uren hud.  Og som tidligere nævnt, ved man præcis hvornår man får sin menstruation og har mulighed for at udskyde den.

Afhængig af hvad der er årsagen til at du overvejer p-piller, vil din læge tale med dig om hvilke præventionstyper, der kunne være relevante for dig. Hvis det er p-piller, der er det bedste valg for dig, vil din læge gennemgå hvad det indebærer at tage p-piller og selvfølgelig besvare alle de spørgsmål, du måtte have. Det kan være en god ide at skrive dine spørgsmål ned, så du husker at få det hele med.

Hilsen Emilie

Emilie har svaret på dette spørgsmål