P-pille problem !!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære Cyberhus
Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig.
Jeg har et spørgsmål mht. mit brug af p-piller.
Jeg har har været igang med en pakke og på min 3. uge, hvor jeg skulle have min menstration valgte jeg at springe pausen over. Jeg fortsatte i pausen plus ugen efter så det passede med at jeg tog dem hver dag til pakken var tom. Nu er jeg begyndt i ny måned og ved ikke om jeg skal holde min 7 dages pause nu den første uge inden jeg begynder på næste pakke, eller om jeg skal fortsætte og først få næste menstration om 3 uger? Jeg føler mig oppustet og utilpas, og er lidt bekymret da jeg ikke ved om det blot skyldes at det er kroppen der prøver at finde ud af hvad den vil, når det er første gang jeg springer den over.
Håber virkelig i kan hjælpe'
Hilsen
En bekymret teenager

Svar:
Hej med dig
Der er mange der godt kan blive lidt usikker og bekymret omkring prævention, fordi det kan være lidt indviklet at finde ud af.
Man kan sagtens springe sin menstruation over, så længe man bare begynder på den næste p-pille pakke med det samme. Som jeg forstår det har du taget 2 pakker (altså 2x21 piller) og er nu i tvivl om hvorvidt du skal holde en pause derefter. Det kan man sagtens gøre og især hvis man som dig føler at kroppen ikke helt kan finde ud af det. Det betyder altså at du skal holde en pause på 7 dage, som du plejer når din pakke med p-piller er færdig.
Hvis du er interesseret, kan du læse lidt mere om p-piller HER.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål.
Venlig hilsen Marianne