P-pille blødning?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus
Jeg undrer mig over, når man er på p-piller om det så er en slags 'falsk' menstruation man får i pausen? Man får jo ikke ægløsning og frigiver derved ikke et æg som kan bløde ud, men hvor kommer blodet så fra? Ved ikke om det lyder mega dumt eller om jeg bare har misforstået noget.
Forresten: Er det normalt at ens menstruation ikke lige kommer dagen efter jeg har taget sidste pille? Den kommer altid cirka 3-4 dage efter?

Svar:
Kære du
Det er langt fra et dumt spørgsmål. Det er faktisk temmelig skarpt set, for det er faktisk en "falsk" menstruation. Under en normal menstuationscyklus modnes et æg i æggestokken der frigives ca 14 dage inden første blødningsdag. Når ægget kommer ned i livmoderen nogle dage senere er det vigtigt for en eventuel graviditet at der er en god slimhinde i livmoderen, som ægget kan sætte sig fast i. Både denne slimhinde og ægget bliver modnet af de naturlige hormoner der dannes i kroppen. Hvis ægget bliver befrugtet vil det sætte sig fast i slimhinden, vokse fast der, danne en moderkage og et barn. Hvis ægget ikke bliver befrugtet vil det ikke sætte sig fast i slimhinden men komme ud sammen med slimhinden - det er det man ser som menstruation.
I det tilfælde hvor man er på p-piller indtager man hormoner, der gør at slimhinden i livmoderen vokser, men ægget gør ikke. Når man holder pause, kommer der en blødning, som så teknisk set ikke er en menstruation, men som ligner idet der stadig kommer slimhinde ud. Håber det giver mening
Jeg mener ikke det er unormalt at der går lidt tid inden blødningen kommer. Det er mere hvis den slet ikke kommer man skal begynde at tænke på om man er gravid.
Håber svaret kan bruges. Dejligt med lidt nysgerrighed- bliv endelig ved med at undre dig. :)
Mvh Maria