Overvægt - Julemærkehjem!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Ja, Jeg er overvægtig og jeg går til diætist hver tredje måned hvor jeg får råd og informationer.
Jeg vejer 71 kg og er 1,53.
Jeg vil rigtig gerne på julemærkehjem da en af min gamle venner prøvede det og hun tabte sig en del. Jeg kan ikke tabe mig da jeg ikke kan modstå synet af slik og andre usunde ting. Jeg håber sådan at et ophold ville kunne hjælpe mig rigtig meget, Jeg er også blevet mobbet en del med min vægt og useende og det ville være fantastisk hvis jeg også kunne slippe af med alle de onde kommentarer.
Til spørgsmålet:
Jeg ved ikke hvordan man sender et tilmeldingsbrev ind og om man overhovede kan? Er det muigt at jeg overhovedet kan komme ind på et julemærkehjem.

Svar:
Kære du
Sikke en god ide at tage på julemærkehjem. Og dejligt at din ven har prøvet at tabe sig der. Næsten alle mennesker kan genkende, at det kan være svært at holde sig fra slik og usunde ting. Men når man er 12 år og bliver mobbet i skolen, så kan det være endnu sværere. Julemærkehjemmet vil derfor ikke kun kunne hjælpe dig til at tabe dig, men det kan også hjælpe dig til at blive stærkere når alle de dumme kommentarer kommer.
For at ansøge om at komme på julemærkehjem skal du, dine forældre og din læge skrive en ansøgning. Der ligger et skema HER.
Der er ikke nogle regler for hvor meget man skal veje eller hvilke kure man skal have prøvet. Faktisk kommer det ikke an på at man vejer for meget. Det handler mere om hvordan du har det. Hvis man er overvægtig og har det fint med det, så skal man ikke på julemærkehjem. Hjemmet er til børn som ikke har det godt i skolen, i fritiden eller med selvværdet. Uafhængigt af vægt.
Det handler altså om at du i 10 uger kan være sammen med børn som har det ligesom dig. Du får sund mad og en masse nye venner. Og så er vægttabet en bonus oveni.
Der er altså ingen garanti for at du kommer afsted, men jeg synes du, dine forældre og din læge skal sætte jer sammen og skrive en ansøgning. Der er lige så mange chancer for at det er dig som alle de andre ansøgere som kommer ind. Og hvis man ikke søger, så kommer man aldrig afsted ;-)
Hvis du ikke kommer afsted, så er det stadig vigtigt at du får snakket med nogen om mobningen og din vægt. Så du kan få hjælp og støtte til at stå imod slik og usunde ting og få mere selvtillid. Vi skal jo gerne have dig til at blive en stærk ung pige, som ikke får alle de dumme kommentarer. Du kan snakke med dine forældre, lærer eller måske kan du komme ind på Cyberhus' chat og snakke med nogle anonyme rådgivere om det der er svært for dig. Du kan finde vores chat HER.
Mange gange held og lykke.
Mange hilsner fra Line