Overvejer p-piller ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej (: Jeg er en pige på snart 15. Jeg har en kæreste som jeg har haft i et halvt år nu. Har det virkelig godt med ham, kan snakke med ham om alt, og han respekter mig som den jeg er, og hjælper og støtter mig altid. Vi er 110% sikre og trygge ved hinanden, og vi er begyndt at dyrke sex her for nogle måneder siden, men vi er ret utrygge ved kondom, og tjekker hele tiden om det sidder ordentligt, for her i forgårs skete der et uheld, da vi havde sex og han var kommet sad han stadig oppe i mig i 5 min. ca. da han trak sin pennis ud sad kondommet der ikke, det sad inde i mig, også dum som jeg var hev jeg det bare ud, ligesom et elestik, også væltede alt siden ned på min skede.. vi vil på ingen måde have at jeg bliver gravid, så han skyndte sig at købe en fortrydelsespille. Vi er også bange for at det springer. Men jeg er ikke så meget for at komme på p-piller, for syntes jeg er ret ung, og føler mig lidt dum hvis jeg kommer på det.. Men har hørt at når man kommer på p-piller tager man på, får større bryster og en stor numse? Det vil jeg helst ikke risikere! :-( Og at man ikke vokser længere? Også har jeg også et andet spørgsmål. Er det farligt at tage en fortrydelses pille? Kan man skade sit underliv dernede ved at tage en? Og hvad gøre den udover den gøre jeg ikke bliver gravid. Hilsen den søde :-)

Svar:
Kære du søde pige,
Jeg kan godt forestille mig at det må have været noget af en forvirring da din kæreste trak sig ud og kondomet ikke fulgte med. Når det sker, så er det helt rigtigt, som du har gjort, at hive det ud. Man kan gøre det så stille som muligt, så man ikke spreder sæden i hele skeden, men det skal ud og du gjorde det rigtige.
Når nu sæden var endt oppe i din skede, så er der en risiko for at blive gravid. Det afhænger selvfølgelig af hvor du er i din cyklus i forhold til din menstruation, men uanset hvad, så er der en risiko. Når man er endt i den situation er fortrydelses pillen den eneste mulighed. Derfor synes jeg også du handlede rigtigt her.
Det er rigtig dejligt at høre at du og din kæreste er glade for hinanden. Det er fint at I har ventet lidt med at dyrke sex og at I passer godt på nu hvor I er startet.
Kondomet er rigtig godt at bruge. Det beskytter dig mod at blive gravid og samtidig beskytter det mod kønssygdomme, så det hjælper på to ting. Men, som I også har oplevet, så kan kondomer springe og så er man som pige udsat for at blive gravid.
En fortrydelses pille skal være en absolut sidste udvej. Det er en pille med en stor mængde hormoner i. Derfor kan det være meget forstyrrende for kroppens hormon balance og man skal forsøge at undgå at bruge fortrydelsespiller.
Derfor synes jeg at p-piller vil være en rigtig god løsning for dig. Så vil I stadig kunne bruge kondomet for at beskytte mod kønssygdomme, men I behøver ikke være nervøse og du slipper for risikoen for at skulle tage fortrydelsespiller siden hen.
Med hensyn til dine bekymringer omkring p-piller: Jeg synes at når du er startet med at have sex, så kan man ikke længere snakke om at man er for ung til prævention (beskyttelse). Hvis p-pillerne giver dig tryghed og sænker risikoen for at du bliver gravid, så synes jeg bestemt ikke du er for ung.
P-piller er et kunstigt hormon man tilfører kroppen. Kvindelig kønshormoner giver os bryster, hofter og menstruation. Derfor kan p-piller godt give lidt større bryster, men det er de færreste, som egentlig ser en forandring på kroppen. Du har jo i forvejen hormoner i kroppen og p-pillen lægger bare lidt oveni. Du vil vokse helt normal mens du tager p-piller. Det er uden tvivl en meget bedre løsning for dig, så du ikke risikerer at skulle tage fortrydelsespille igen.
Andre former for beskyttelse er spiral, minipiller og p-ring. Altsammen har hormoner ligesom p-pillerne. Spiralen er du for ung til og minipillerne kan være lidt besværlige at tage.
Du kan tale med din læge om p-piller eller p-ring er det bedste for dig.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og at I fremover vil nyde et sikkert og trygt sexliv.
Venlige hilsner fra Line