Overdosis
brevkassespørgsmål af
pige 17 år
17 år
Hej
jeg er en pige på 17 år.
her torsdag, aften tog jeg en overdosis af 19 panodiler og 17 Alprox da jeg havde 17 tilbage, (det skal lige siges at jeg fik dem af min læge for nogle uger siden). Har taget flere overdosiser før som selvmordsforsøg men hver gang har min mor opdaget at jeg havde taget piller fordi jeg lå og græd, har også prøvet med at hoppe ud fra en motorvejsbro Men uden held, jeg lider af angst og en meget stresset hverdag (jeg har en lav stress terskel), og har for en uges tid siden fået konstateret ADHD som jeg er begyndt at tage medicin for. har ikke haft det let i folkeskolen da jeg er blevet mobbet, og aldrig har haft nogle venner før jeg begyndte i 10 klasse på efterskole.
men den overdosis jeg har taget ved ikke hvad jeg skal gøre, er blevet rigtig rigtig træt og svimmel og har kvalme, tror i der sker noget med min krop. jeg ved ikke rigtig om jeg har fortrudt det , på en måde og på en måde ikke. Men jeg tør ikke at fortælle det til mor.
hvad skal jeg gøre.
Hilsen pigen 17 år

Svar:
Kære du
Du skal ringe 112 og se at komme af sted til skadestuen, så du kan få behandling mod forgiftning. Det er umuligt at sige noget om hvor meget der skal til før man har fået en dødelig dosis af smertestillende. Det kan vi 50, og det kan være 10. Det rigtig modbydelige er at effekten kan komme flere dage efter at man har taget pillerne. Mange tror at et selvmord med smertestillende er smertefrit og roligt, men det er det på ingen måder. Det er til gengæld utroligt smertefuldt, og kan som sagt komme flere dage efter man har taget pillerne. Måske der hvor man har fortrudt. Selvom du måske ikke kan mærke nogen effekt kan cellerne være igang med at nedbrydes, og ende med at din lever og nyrer stopper med at fungere.
Ingen tvivl om at du har brug for at snakke med nogen om hvorfor du er så ked af det, men det vil jeg ikke gå ind i lige nu. Men det kan du også få hjælp til, så du får det bedre.
Nu er det vigtigt at du kommer på hospitalet og får behandling. Jeg synes du skal sige det til din mor, men det vigtigste er at du kommer afsted NU.
Ring 112 og forklar hvad du har taget og hvornår.
Bedste hilsner Niels-Christian