Oppustet mave.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg er en pige på 18 år. Her de sidte par uger, har jeg følt min mave var meget oppustet. Det føles som om mine mave er toppet til med luft! Håber i kan hjælpe mig, enten med noget træning, eller nogle piller man kan købe imod det. Hilsen Winnie

Svar:
Kære Winnie,
Det lyder virkelig ikke rart at føle at maven er fyldt op med luft.
Der kan være flere årsager til luft i maven. Luften kommer blandt andet når vi snakker og tygger tyggegummi, men den kan også komme når vi spiser noget bestemt mad. Specielt frugt, bønner, kål og meget fed mad kan give luft i maven. Så måske du har spist anderledes igennem de sidste uger?
Derudover dannes der luft af bakterierne, som findes i vores mave og tarm. Det er forskelligt fra person til person hvor mange bakterier man har i maven.
Den bedste kur mod luft i maven er motion. Det kan bare være en gåtur på en halv time hver dag. Det vil skubbe luften videre i systemet og hjælpe forbrændningen på vej. Derudover kan du undgå den mad, som giver mere luft i maven og måske spise mindre tyggegummi.
Der findes også noget medicin mod luft i maven, men det virker ikke nært så effektivt som motion og kostvaner. Så jeg synes umiddelbart det er her du skal sætte ind.
Hvis du samtidig med luft i maven også får forstoppelse eller diarre, eller hvis du får ondt i maven, så synes jeg du skal snakke med din læge. Det kan jo også være at du er blevet inficeret med fremmede bakterier eller orm.
Venlige hilsner fra Line