operation og sygdom

brevkassespørgsmål

operation og sygdom

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej med jer! (: Jeg skal opereres her d. 25 august i mit knæ, jeg skal være under fuld narkose og vil derfor gerne lige vide noget.. Lægerne siger jo, at de synes jeg skal stoppe med at ryge inden da.. men!! Er det meget vigtigt jeg stopper med at ryge? jeg tænker, hvis jeg ikke stopper med at ryge, hvilke konsekvenser kan det så have? På forhånd tak - god sommer! :) Kh Anja

Svar:

Hej Anja.

Hvor er jeg glad for du skriver, det er et rigtigt godt spørgsmål du stiller, og helt sikkert meget relevant for mange unge mennesker, og helt sikkert også for voksne.

Og det rigtig gode er at du tænker over tingene og det viser mig du er ansvarlig, du er ude et godt stykke tid inden du skal opereres så du kan nå at stoppe og få alle fordelene i forhold til operationen.

Jeg kunne jo godt holde en moral prædiken til dig om hvor usundt det generelt er at ryge og hvor mange bivikninger der er på kroppen på sigt. Men det vil jeg ikke.

Det vigtige du skal tænke på i forhold til din operation er, at der ved rygning er dårligere blodomløb i kroppen, der kommer ikke så mange næringsstoffer/ og ilt med rundt i kroppen, bl.a fordi "stofferne" fra cigaretterne fylder pladsen op, det medfører nedsat heling og større risiko for komplikationer i operationssåret.

Og så er der risikoen, for, når du bliver det vi i fag sprog kalder immobil, det vil sige ikke bevæger sig, eller bevæger sig mindre, at du får en lungebetændelse. Fordi de hår der skal transporterer slimen op og væk fra lungerne er brændt af den varme cigaretos, men de kommer igen, når/hvis du stopper med at ryge.

Det var lige de vigtigste jeg ville nævne for dig. Jeg syntes hvis du har lyst og mod på det, at du skal kontakte sygehuset, eller din læge de kan evt. henvise dig til en rygestopinstruktør som kan hjælpe dig igennem rygestoppet. Og husk lige, at det jo ikke kun er her og nu det her der gavner dig, det gavner dig også rigtig meget på sigt.

Rigtig god sommer.

Venlig hilsen

Anette