Ondt i ryggen efter planke

brevkassespørgsmål

Ondt i ryggen efter planke

brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
Oprettet 7 år 4 måneder siden

Hej cyberhus

i torsdags lavede jeg rygøvelsen planke. Jeg kunne dårligt nok holde 20 sek før jeg fik ondt i det øverste af ryggen og jeg ved ikke hvorfor men jeg tænker jeg laver øvelsen forkert. For jeg har lavet øvelsen for lang tid siden og der fik jeg ikke ondt i ryggen. Det sidder nærmest lige midt på rygsøjlen omkring eller lidt under skulderbladene. det gør ondt når jeg trækker vejret ind. jeg tror det er fordi jeg glemmer at se ned mens jeg laver øvelsen. Altså jeg kigger ligeud. Og her i dag lavede jeg øvelsen igen hvor jeg fik ondt i ryggen igen. Hvorfor for jeg ondt i ryggen og forsvinder det af sig selv?

Svar:

Hej med dig.

Undskyld det sene svar, og håber du har fået det bedre i mellemtiden! Ryggen er bygget op omkring rygsøjlen, hvortil der sidder utrolig mange muskler og ribben. Musklerne sidder vandret, lodret, på tværs og skråt og hæfter både på skulderbladene og rygsøjlen. Udover det sidder der muskler mellem hvert ribben, der også hæfter sammen med alle de andre muskler. Det er et kompleks system, man meget nemt kan komme til at overanstrenge eller få en fibersprængning i. Der er mange, der har myoser mellem skulderbladende, da man meget let, kan komme til at spænde forkert op, man har en forkert holding eller lave idræt, der benytter disse muskler.

Planken er en super god øvelse, der virkelig styrker muskelaturen i ens "core", altså ens kernemuskualtur. Det er især mave og nedre rygmuskler der trænes, det der "holder en oppe". Man skal dog stå i planken på den rigtige måde, fx at man kigger ned, har armene 90 grader under sig og ikke stritter med numsen, men står som en planke - helt ret. Deraf navnet. Man kan meget let komme til at lave et vrid, og så gør det ondt.  Hvis man har vredet/overanstrengt muskulaturen/har myoser/fået en fibersprængning omkring de muskelgrupper, så kan man mærke det fx også når man trækker vejret dybt ind. Så bliver der vredet i musklerne pga. musklerne bruges til, at trække vejret.

Det burde gå over af sig selv. Du skal holde dig i gang, men lave ltræningsøvelserne rigtigt. Evt. kan du youtube, hvordan øvelsen udføres korrekt. Hvis det bliver ved med at gøre ondt, eller du har glemt at skrive til mig, at du egentlig har slået din rygsøje i sidste uge/faldet på ryggen, så må du lige blive undersøgt af din læge. Tror dog, det drejer sig om en fibersprængning eller myoser.

God bedring!

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål