Ondt i halebenet. Idræt i skolen??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg har slået mit haleben på den dummeste måde. (Skete igår)
Jeg stod med ryggen til sofaen og hoppde så baglæns tilbage, så jeg landede på min bagdel. Det gik ondt og lige siden der har jeg ikke kunne sætte mig eller rejse mig op uden at det gør ondt. hvis jeg strækker mig ud efter noget gør det også ondt. Jeg søgte så lidt på nettet og kom frem til at jeg nok havde slået mit haleben.
Der står også på nettet at det kan høre ondt når man er på toilettet (afføring) men det gør det ikke på mig. Det hør ikke ondt når jeg presser udad, men det gør ondt når jeg presser indad. (Ligesom hvis man prøver at holde sig).
mine spørgsmål er:
1. Hvor lang tid kan jeg regne med at have ondt?
2. Må jeg gerne have idræt i skolen eller er det bedst for mit haleben, hvis jeg hviler istedet.
Hilsen C

Svar:
Hej C
Ja, det kan sagtens være, at det er dit haleben, du har slået. Det er tit det der må holde for, når man falder bagover og lander på numsen. Jeg tror bestemt ikke, at det er brækket, men vævet omkring halebenet har også fået et ordentlig tryk, så det vil være rigtig ømt. Det kan det sagtens være i et godt stykke tid. Du kan godt være øm nede i det område i et par uger, dog skal det blive mindre og mindre ømt med tiden. Du kan sagtens have idræt, og det er okay, hvis det bliver lidt ømt dernede, men hvis du decideret får smerter, skal du stopper og lige slappe af og se at det falder til ro igen.Rigtig god bedring til dig!Mange hilsner fra Kathrine