Ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej brevkasse. Jeg har det seneste stykke tid haft ondt forskellige steder især mine ben gør ondt om natten, også når jeg fx rejser mig fra siddende stillinger. Der går en mærkelig følelse gennem mine ben. Mine håndled gør også ondt til tider og nogle andre steder. Jeg har prøvet at læse lidt om det og jeg er kommet frem til, at det kunne være kalk og D vitamin mangel. Men jeg har jo tidligere - et par uger forinden fået taget blodprøver, hvor min læge sagde, at mine tal så rigtig fine ud. Og at der ikke var nogen problemer der. Men jeg har de sidste par måneder tabt mig pga manglende appetit og depression.. Og lige nu er jeg meget undervægtig. Kan det måske have en betydning? Jeg er faktisk lidt bekymret for når jeg ligger i min seng, kan jeg mærke smerten tydligere. Måske overreagerer jeg :(

Svar:
Hej med dig!
Generelt er smerter kroppens måde at gøre os opmærksom på at noget kører skævt. Jeg synes man skal passe godt på sig selv, så nej du overreagerer ikke :-)
Der findes forskellige sygdomme der kan give smerter og ubehag i leddene, men det er sjældenheder hos unge mennesker.
Du nævner at du har tabt dig meget som følge af depression. Et stort vægttab kan godt give ondt i led og muskler, men faktisk kan en depression i sig selv også give fysisk ubehag som fx træthed og smerter. Lægens blodprøver måler desuden ikke alt og man kan sagtens mangle vigtige "byggesten" fra en sund kost uden at det kan ses i blodprøverne.
Jeg ved ikke om din depression er noget du har talt om med en læge eller psykolog, eller det er noget du selv er kommet frem til. Hvis det er noget du går med selv, så er det måske på tide at bede om hjælp? Hvis det er årsagen til dine smerter, så vil behandling af depressionen også hjælpe på smerterne.
Held og lykke med det!
Venlig hilsen
Asger