Onani og lykkepiller
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg er i tvivl om mit spørgsmål skal være i denne her brevkasse, eller hos "Spørg lægen". Men jeg prøver nu lige her alligevel!
Jeg har siden jeg var 10, onaneret som min. én gang om dagen. Jeg har altid nydt det, og har ofte nemt ved at få orgasmer...
Men her for knap en måned siden, begyndte jeg at tage antidepressiv. Efter blot halvanden uges tid, gik det op for mig, at jeg ikke havde onaneret længe. Det var egentlig ikke fordi jeg havde helt vildt lyst til det, men jeg tænkte at jeg da lige kunne gøre det alligevel. Men pludselig det tog lang tid for mig, at få en orgasme. Faktisk var det næsten umuligt. Jeg har prøvet et par gange sidenhen, og jeg er gået fra, at kunne ligge og onanere længe, til faktisk at blive lidt skuffet når jeg gør det. Hvis jeg endelig får en orgasme, så er den meget meget "lille".
Kan dette skyldes antidepressiverne?

Svar:
Hej
Ja, din manglende evne til at opnå orgasme kan meget vel skyldes din behandling med antidepressiv medicin.
Jeg antager, at din læge har sat dig i behandling med det man kalder et SSRI, som er en bestemt gruppe af antidepressiva og så klart det mest anvendte. Det meget anvendte præparat citalopram/cipramil hører f.eks. til i denne kategori.
Al medicin har foruden en virkning desværre også en række bivirkninger. SSRI-præparaterne påvirker stoffet serotonin i hjernen. Serotonin er involveret i et utal af processer i hjernen, herunder også dem der har med humøret at gøre.
Det er desværre meget velkendt at SSRI-præparaterne kan give seksuelle dysfunktioner. Man kan opleve, at man har nedsat lyst til sex, og at sex ikke giver den samme nydelse som tidligere.
Både for mænd og kvinder kan det blive betydelig vanskeligere at opnå orgasme, og hvis man kan få orgasme, er det meget almindeligt, at den ikke opleves så intens.
Denne og andre bivirkninger er typisk mest udtalt i starten af behandlingen og kan heldigvis fortage sig med tiden. Netop de sexuelle bivirkninger kan dog være vedvarende, så længe man er i behandling.
Der er sikkert en god grund til, at din læge har ordineret denne medicin til dig. Jeg ville give det noget tid og se om bivirkningerne ikke tager af over tid. Jeg ville dog under alle omstændigheder drøfte det med lægen. Det er vigtig, at ens læge er bekendt med de bivirkninger medicinen giver. Så kan man langt bedre tage stilling til om man skal fortsætte med den eller ej. Der er også forskel på bivirkningsprofilen indenfor de forskellige præparater i gruppe. Man kan måske også overveje et skift til et andet stof.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Bedste hilsner
Eske