OCD?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej (: jeg håber at i kan hjælpe mig. jeg har et problem. det ret stort problem. Jeg er virkelig angst for at blive syg. altså at kaste op. jeg spørger min mor, næsten hver gang jeg spiser, om jeg bliver syg af det her. og hver gang jeg har spist er jeg bange for at jeg bliver syg. jeg er også bange for at røre ved ting hvor der kan være bakterier på. fx. dørhåndtag, vandhaner, håndklæder osv. hver gang jeg har rørt ved noget, hvor jeg tror der er bakterier på, vasker jeg hænder, forid jeg er bange for at blive syg. Jeg har ikke fået stillet diagnosen OCD. men ville spørge jer, og i tror jeg lider af OCD? hvis jeg gør, hvad kan jeg gøre ved det? ville en indlæggelse hjælpe? knus mig der manger svar

Svar:
Hej med dig! :-)
Det må svært at gå rundt og være bange for at blive syg, og være bange for sine omgivelser hele tiden. Jeg syntes virkelig det er godt, at du er begyndt at undesøge hvordan du kan komme af med din angst.
OCD er en engelsk forkortelse for psykiske sygdomme hvor man ofte har tvangstanker, men jeg kan ikke stille den diagnose, da det kræver at man får en længere samtale med en læge eller en psykiater.
Men ud fra det du har fortalt mig, så kan jeg høre, at dine tanker er en stor hindring i din hverdag. Derfor syntes jeg også at du skal aftale en tid med din læge, så i kan finde ud af om det er noget han/hun kan hjælpe dig med.
Man kan få hjælp på mange forskellige måder. Lægen har mulighed for at hensvise dig til psykolog, hvor i snakker om de tanker du har omkring sygdom. Der er også mulighed for medicin, som kan hjælpe, og enkelte bliver også indlagt. Men igen, så kræver det en længere samtale med lægen, for at i kan finde ud af hvad der kan hjælpe dig.
Jeg kan forstå, at du har snakket med din mor omkring at du er bange for at blive syg. Hvis du ikke har fortalt din mor om dine tanker om OCD, så synes jeg du skal vise hende dit brev og mit svar, så hun ved hvordan du har det.
Det kan nemlig være rart at have en voksen at dele det med.
Måske kan i sammen bestille en tid hos lægen, så i sammen kan besøge ham/hende og finde ud af hvad i kan gøre.
Venlig Hilsen
Iben