Nærsynet

brevkassespørgsmål

Nærsynet

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej :-) Så har jeg fået en syntest og jeg fik afvide at jeg var lidt nærsynet. Optikeren sagde at jeg faktisk godt kunne forberede mig på at købe briller/kontaklinser. Det kom virkelig som et chok for mig.Jeg vil altså ikke have briller. Og jeg har altid haft en fordom om at hvis man går med briller/kontaktlinser vil det ikke være godt for ens øjne alligevel. Jeg forstår ikke hvorfor, men ellers kunne jeg godt blive nødt til at bruge kontaktlinser. Jeg er så sur på mig selv. Føler at det er min skyld, da jeg tit var på computeren hver dag i flere timer. Jeg fortryder det virkelig meget. Kan du ikke forklare mig lidt om nærsynethed? Altså kan det behandles? Kan det blive bedre? Er det farligt hvis je gikke begynder at købe kontaktlinser? Jeg har det virkelig dårligt med mig selv pt. Jeg er bange for at min lysebrune øjenfarve (som jeg godt kan lide) bliver grimmere, eller at mine øjne bliver mindre. Har altid haft sådan nogle underlige tankegange. Eller at når jeg bliver ældre ville mine øjne blive helt dårlige fordi jeg har gået med kontaktlinser. Er det virkelig så slemt?

Svar:

Hej med dig

Allerførst: nærsynethed (eller langsynethed for den sags skyld) er ikke noget man selv kan gøre for at man er! Det er de færreste mennesker der ser helt perfekt fra naturens side, der er rigtig rigtig mange mennesker der har behov for briller. Så det er helt normalt og det er slet ikke noget du skal føle dårlig samvittighed over eller bebrejde dig selv! Alle er født forskeligt og nogle har bare brug for briller mens andre ikke har. Med alderen sker der også ændringer af øjet så man automatisk får behov for briller. Prøv at tænke over hvor mange af dem der er ældre end dig eller voksne som du kender, som bruger briller eller kontaktliner?

Jeg vil gerne forklare dig lidt om, hvad det vil sige at være "langsynet". Øjet er et kompliceret system så jeg gør det så enkelt som muligt. Når lyset - og alt det vi ser - rammer øjet brydes lysstrålerne i linsen, som er en lille rund "skive" der sidder allerforrest i øjet. Lyset skal brydes lige præcis så meget/så lidt at det rammer på nethinden, som er den bagerste den af øjet. Her sidder en masse nerveceller som sender informationerne videre til hjernen hvor så billedet af det vi ser bliver dannet. Øjet kan styre linsen så den bryder lyset lige præcis nok til at det rammer nethinden. Men nogle har små eller store øjne, som gør at linsen har svært ved at bryde lyset helt perfekt. Hvis man f.eks. er nærsynet rammer lysbølgerne foran nethinden, og det billede man ser bliver sløret. Et brilleglas fungerer ligesom en ekstra linse, der hjælper øjet til at bryde lyset rigtigt. Linsen i øjet kan blive stiv med alderen, det er bl.a. en af grundene til at mange voksne og ældre får briller.

Nogle mennesker er som sagt født med et øje som har svært ved at bryde lyset helt rigtig og får derfor brug for at få briller på et tidspunkt. Det bliver faktisk ofte bedre med alderen, hvis man får briller i en tidlig i alder. Det er ikke dårligt for øjet at bruge briller eller kontaktlinser, tværtimod! Som jeg skrev til dig i sidste brev kan det være hårdt for øjet hvis det hele tiden ikke ser ordenligt, og øjets muskler skal bruge mange kræfter for at se tingene tydeligt. Og øjets farve bliver absolut ikke påvirket af hverken at bruge briller, kontaktlinser eller ingen af delene! Du skal nok beholde dine flotte brune øjne hele livet:)

Man kan godt blive lidt nærsynet hvis man f.eks. har læst meget eller sidder meget ved computeren, men det er det ikke noget man kan gøre for hvis man i forvejen har et følsomt øje. Jeg fik selv briller da jeg startede på universitetet fordi jeg læste så meget, men dem bruger jeg f.eks. kun når jeg ser fjernsyn eller er i skole, og jeg er faktisk rigtig glad for dem og synes de er rigtig smarte! Jeg synes, du skal prøve at gå ned i en brillebutik og prøve nogle smarte briller bare for sjov. Så tror jeg, du vil opdage at mange briller er rigtig flotte til dig og måske skal du bare vænne dig til tanken? Du kan prøve i starten kun at bruge dine briller når du skal se noget længere væk, f.eks. se fjernsyn. Er der ikke nogen af dine veninder der bruger briller? Du kan prøve i starten kun at bruge dine briller når du skal se noget længere væk, f.eks. se fjernsyn. Briller er faktisk så moderne for tiden, at der er flere af mine veninder der går med "kunstige" briller med almindeligt glas, bare fordi de synes det er pænt!

Man kan godt behandle nærsynethed med laserbehandling. Men det er meget dyrt og man skal selv betale, medmindre ens syn er rigtig dårligt.

Håber svaret kunne bruges!

Mange hilsener fra Helene