Negle
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg har et lidt undeligt spørgsmål, men jeg kan ikke lade være at tænke på det, selv om det er nogle år siden.. Jeg har ikke altid været lige sød ved min krop, det ved jeg.. Jeg har haft en spiseforstyrrelse siden jeg var 11, nu er det bulimi, så det er ikke så slemt mere.. Nå, men det jeg ville spørge om er noget fra dengang jeg havde anoreksi.. Jeg giver jer lige lidt facts, så kan det være I bedre kan sige om det kunne have noget med spiseforstyrrelsen at gøre, men jeg ved ikke helt om det hele er relevant, så I må undskylde hvis ikke det er. Og hvis der er noget af det, I mener ikke bør stå i brevkassen, så er I selvfølgelig helt velkomne til at slette de facts, som I mener. Jeg tænkte bare at noget af det måske kunne have en relevans... Men hvad ved jeg ;) Okay, first of all, så lå jeg temmelig længe på lige omkring 40 kg og var 165. Og så havde jeg ikke mens i ca et år. Jeg frøs selvfølgelig altid, også når jeg i skolen sad op ad radiatoren på fem med en vinterjakke og vanter. Mine hænder var iskolde altid, mit hår 'blev tyndere'.. Hmm, ved ikke lige om der er mere der skal med, kan ikke huske tiden så godt, det hele står temmelig sløret... Meget faktisk :( Nå, men det jeg ville høre om var mine negle. Mine tånegle blev sådan rigtig mærkelige. Det var lige som om at de gik fra hinanden på midten, ikke på langs, men sådan halvvejs oppe ad neglen. De knækkede bare fra hinanden der og så kunne jeg knække det øverste af, og når de så voksede igen, skete det samme.. Da jeg tog på og havde været sådan vægtstabil i et godt stykke tid, blev de normale igen.. Kan det have noget med spiseforstyrrelsen at gøre? I må undskylde mit mærkelige spørgsmål, men jeg håber virkelig at I vil svare alligevel. Mange hilsener fra mig

Svar:
Kære du,
Sikke en hård tid du og din krop har været igennem. Jeg synes det er super sejt at du skriver ind og tør fortælle din historie. Så jeg må hellere se om jeg kan hjælpe dig med din undren.
Der er ikke nogle studier som præcis siger at anoreksi giver dårlige negle. Men til gengæld ser man dårlige negle, som let brækker og går i stykker, hos personer som mangler forskellige byggesten i kroppen. Det vil altså sige at hvis man mangler vitaminer, protein og forskellige elektrolytter (partikler, som er i kroppen), så får man skrøbelige negle. Og netop ved anoreksi ser man ofte mangeltilstande, hvor man mangler forskellige dele af maden. Så jeg vil sige, at det er helt sandsynligt, at din anoreksi har gjort at du manglede noget og det har så givet dig dårlige negle.
Håber det kunne hjælpe din undren. Nu mangler du bare at få has på bulimien, så du kan komme tilbage til livet og nyde det uden fokus på mad.
De inderligste held og lykke hilsner fra
Line