Nakkeost(Smegma)
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en dreng, er lige fyldt 15 og er først startet med at vaske penis for et par uger siden. Fordi den begyndte at lugte og fordi jeg først kunne få hden tilbage for ikke ret lang tid siden. Jeg vasker mig 1 gang hver anden dag og ja jeg har nakkeost, hvis jeg bliver ved at vaske 1 gang hver anden uge så går stanken nogenlunde væk MEN ikke HELT. Og nakkeosten kommer ret hurtigt tilbage der er allerede noget nyt efter 2 dage, er der muligt for at gøre sådan det ikke kommer så hurtigt tilbage eller endda forsvinder HELT? Og jeg kan kun få min hud 75% tilbage fordi der sidder sådan en streng bag på min penis som blokere at jeg kan få den helt tilbage. Jeg er bange for at der er noget nakkeost bag de sidste 25% jeg ikke kan fjerne da det stadig lugter lidt 2 timer efter jeg har vasket mig. kan der være mere nakkeost bag de sidste 25% på penis? Vil den såkaldte streng løsne sig på et tidspunkt så jeg kan få huden helt tilbage? Kan man fjerne nakkeost helt? Er det for meget at vaske sig en gang hver anden dag, da jeg går i bad hver anden dag. Må indrømme jeg har været ret langsomt i puperteten!

Svar:
Hej med dig!
Det lyder som om du har to ting, der bekymrer dig; Smegma eller nakkeost som det også kaldes og at din forhud ikke kan trækkes helt tilbage.
Smegma er en naturlig del af kroppens forsvar mod betændelse og dannelse af sår. Det dannes af de kirtler, der sidder lige under penishovedet. Det bliver blandet med gamle hudceller og andet der ikke er vasket væk. Det hjælper til at smørre penishovedet, så det ikke bliver irriteret, da huden er meget tynd. Nogle gange kan smegma komme til at lugte som du beskriver. Som regel er det fordi penis ikke er blevet vasket i en periode. Det er en god ide at vaske eller bade dagligt eller hver anden dag. Når du så vasker dig er det bedst blot at trække forhuden tilbage og skylle med vand uden at gnubbe for meget.
Den anden ting er at du beskriver, at du fortsat ikke kan trække forhuden helt tilbage. For at kunne holde penis ren er det vigtigt at forhuden kan trækkes tilbage. Der er stor forskel på hvornår drenge kan trække forhuden tilbage. Det hænger ikke sammen med hvornår man går i puberteten. Nogle er født med en forhud, der er for snæver til at den kan trækkes tilbage og de kan have nogle af de problemer du beskriver. Heldigvis er det noget, der kan gøres noget ved, det kan behandles. Din læge vil hvis han undersøger din forhud se om der er behov for behandling for forsnævret forhud. Derfor ville det være en god ide at tale med din læge og blive undersøgt.
Håber det var svar på dine spørgsmål.
Hilsner fra Anita