nakken ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg ved ikke helt om det her jeg skal skrive det ind men... hej, jeg er en 12-13 årig dreng der er begyndt at knække med min nakke ? altså.. det jo ligesom at knække fingre, at til sidst blev fingerene (nakken i mit tilfælde.) jo helt ødelagt af det. derfor vil jeg spørger om i kan give mig noget hjælp til at stoppe med det. for det gør at jeg for ondt i nakken at stå helt oprejst nogen gange...

Svar:
Hej!
Jeg kan da godt forstå du gerne vil af med det nakkeknækkeri, for det kan godt blive irriterende at høre på, hvis det sker hver gang man drejer hovedet :-)
Det er rigtig nok at vi alle af og til oplever, at vores fingre giver en knæklyd når vi strækker dem, eller at det giver et knæk i knæet når vi bukker os. Det skyldes at der er noget væske inde i leddene som skal udvide sig, fordi ledhulen bliver større når vi f.eks. strækker fingrene. Det er når væsken udvider sig at lyden kommer, og det er helt normalt, også selv om den ikke kommer hver gang.
Leddene bliver ikke ødelagt af det, heller ikke hvis man knækker fingre ofte.
Jeg er sikker på at det er det samme som du oplever med dine nakkeled, og der kan godt være en periode hvor leddet knækker hver gang man bevæger det. Det går som regel over af sig selv, men det kan godt tage et par uger, før det stopper igen.
Men jeg syntes at du skal tage en snak med dine forældre om det som du oplever, og hvis det ikke er gået over indenfor de næste par uger, så syntes jeg at i sammen skal ringe og bestille en tid hos lægen, bare for en sikkerheds skyld.
Venlig Hilsen
Iben