Naclepircing
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
øhm ja? Hej . (: jeg har længe diskuteret med mine forældre omkring det er få en navlepircing, men mine forældre siger at det vil de ikk give mig lov til, eller det siger min mor, fordi hun har hørt noget med at hvis der sker noget med bakterier så kan midste sin evne til at få børn? hvis det er rigtigt? hvor stor er chancen så, for der er så mange der har det, så hvis det er så farligt hvorfor har så mange det så?

Svar:
Hej Pige.
Jeg er stor tilhænger af at man snakker med sine forældre og lytter til dem, så det er rigtig godt du gør dette. Samtidig syntes jeg også det er rigtig godt, at du stiller spørgsmål når du undrer dig.
En navlepiercing, som bliver lavet rigtigt, går kun igennem huden. Derfor kommer der som regel også kun en infektion i huden. Nogen kan godt være uheldige at få en byld på grund af pierciengen, men det er sjældent. Som regel er det slet ikke nødvendigt at komme i penicillin behandling efter en piercing.
Jeg har aldrig hørt om nogen der fik infektioner og efterfølende blev sterile pga en piercing. Måske forveksler din mor det, at hvis du får en piercing i brystvorten, så er der en risiko for at din evne til at producere mælk til barnet forringes.
Får du en piercing, skal du være opmærksom på de almindelige infektionstegn som er rødme, hævelse, ømhed og så vil det begynde at væske eller der vil komme betændelse ud.
Prøv at snakke med din mor igen, måske kan i finde en løsning sammen.
Venlig hilsen
Anette