Mærkelige røde "pletter" på mine ben
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. I længere tid har jeg haft nogle mærkelige røde "pletter" på mine ben. Jeg opdager altid at det er der om aftenen inden jeg skal i seng fordi det jo er der jeg tager tøjet af. Efter jeg har taget bukserne af går der kun ca. et kvarter og så forsvinder de bare, derfor kan jeg jo ikke rigtig gå til læge med det, hvis det slet ikke er der når jeg kommer. Det er kun sjældent at jeg bruger body lotion og sådan noget på mine ben så det er i hvert fald ikke det. Jeg har ingen idé om hvad det er, men det ser virkelig mærkeligt ud. Det gør ikke ondt og svier ikke. Jeg kan faktisk ikke mærke det.. Måske føles det sådan lidt varmt men ellers ikke. Det er bare helt røde "pletter" fordelt rundt på benet. Det er ikke knopper eller noget småt, faktisk er nogle af pletterne ret store. Jeg har altid flest store pletter på lårrene.. De er på størrelse med en underkop, og måske lidt større, og så nedad mit ben bliver de mindre og mindre.. Det er virkelig svært at forklare, men håber du kan besvare mit spørgsmål om hvad det kan være, for jeg er ret bekymret. Det skal lige siges at jeg ikke går i solarie eller såden på anden måde ødelægger min hud. :-) Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå du undrer dig, når du sådan får røde pletter på benene. Jeg kan ikke umiddelbart sige, hvad det er, men det lyder ikke farligt. Det kan måske være nældefeber. Det kan godt give nogle store røde pletter, der forsvinder igen. Nældefeber kan hos nogen komme, hvis man har det fx varmt, men nældefeber plejer at klø.
Når det ikke er noget, du ellers er generet af i form af kløe eller svie, tænker jeg ikke, det er noget, du behøver at gå til lægen med.
Hvis du alligevel gerne vil have din læge til at se på det, kan du prøve at tage et billede af det, og så kan du tage billedet med til lægen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange hilsner Christine