Mærkelig udflåd!
brevkassespørgsmål af
V
14 år
Hej, jeg er lige nu på ferie med min far, så jeg kan ikke få kontakt på min mor for at spørger hende til råds.
Jeg er 14 år gammel, vejer 54 kg og er 165 cm. Jeg har ikke fået min menstruation endu men har haft udflåd i et godt stykke tid. Her de sidste par dage har jeg været bekymret fordi, da jeg kiggede ned i mine underbukser var der udflåd som altid, meN jeg kunne fornæmme noget lidt brunt i det. Så jeg tog et stykke toilet papir dyppede det ned i trusserne og kunne se at papiret blev brunt og havde brune klumper på sig. Da jeg så tørrede mig (fordi at jeg lige havde tisset) kom der endu flere af de der brune klumper. Jeg blev rigtig bekymret fordi det var ikke flydende som ens menstruation burde være hvis man fik den. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan forstå, at du har haft udflåd i noget tid, men at det nu har ændret form og udseende og er blevet mere klumpet og brunt i det.
Det lyder som en helt normal start på menstruation. Det brune udflåd har noget gammelt blod i sig, det er derfor det bliver klumpet og mere brunt. Det er helt normalt. Det bliver med tiden mere og mere rødt. Hvornår det sker for dig kan jeg desværre ikke sige. Man kan også begynde at få ondt i maven eller i lænden i takt med ens menstruation.
Det du fortæller lyder helt normalt. Jeg ved ikke om du stadigvæk er på ferie og måske har du fået fat på din mor. Hvis ikke, så synes jeg, at du skal tage med din far om det, han kan også hjælpe dig med at købe trusseindlæg som du kan bruge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie