Mærkelig menstruationscyklus ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en pige på 16 år, jeg har haft min menstruation i 5 år. I starten var den uregelmæssig men ikke mere, næsten. Den er bare regelmæssig på en underlig måde. Jeg får kun min menstruation hver anden til tredie måned! Sådan har det været i i 3 års tid. Er det unormalt? (eller er jeg bare heldig) Påvirker det min fertilitet på nogen måde? Når jeg får min menstruation har jeg tit mange smerter og bløder meget og længe (6-7 dage)

Svar:
Hej pige
Det er godt du skriver herinde. Det er godt, at du er opmærksom på din krop og undrer dig over de ting, som du ikke helt kan forstå.
Menstruationscyklus længde kan være forskellig fra pige til pige. I lærebøgerne er en normal cyklus længde (fra første dag i menstruation til næste menstruations første dag) beregnet til ca. 28 dage. Men det er helt normalt at det varierer fra 21- 35 dage. Nogen kvinder har endda cyklus på 40 dage. Det er heller ikke unormalt at bløde 6-7dage og have menstruationssmerter. Smerter skal dog gerne forsvinde på almindelig håndkøbs smertestillende medicin. Hvis ikke, skal man tale med sin læge om det.
Hvis du har menstruation hver anden eller tredje måned, vil det sige, at din cyklus har en længde på 60-90 dage, hvilket er en meget lang cyklus. Jeg har ikke selv hørt om piger/kvinder der har så lange cyklus, når menstruationen er blevet regelmæssig. Derfor kan jeg ikke sige, om det er normalt eller ej, eller om det vil påvirke din fertilitet. Jeg vil anbefale, at du taler med din egen læge om det. Det kan være en god ide at notere ned, hvilke dage du har menstruation, så er det nemmere at få overblik.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph