Muskelknude i livmoderen?
brevkassespørgsmål af
Andrea
23 år
Hej.
Jeg opdagede en knude i underbuksekanten og blev selvfølgelig lidt nervøs, men da jeg googlede det, fandt jeg ud af, at muskelknuder i livmoderen er meget almindeligt og ikke farligt. Så jeg vil egentlig bare sikre mig, at det er det, jeg har.
Kan man mærke en muskelknude "udefra" så at sige? Den sidder sådan lidt til siden mellem toppen af trussekanten og mit lår.
Mvh.
Andrea

Svar:
Hej Andrea.
Det du har mærket er formentlig en lymfeknude. Lymfeknuder sidder mange steder på kroppen (f.eks under armene og i lysken) og kan normalt slet ikke mærkes. De kan først mærkes når de bliver forstørrede, og det kan skylde mange forskellige ting f.eks infektion eller lokal irritation. Hvis du ikke har andre symptomer er det derfor helt ufarligt.
Muskelknuder i livmoderen er også for der meste ufarlige, men de kan ikke mærkes udefra. Man opdager dem oftest på grund af deres tendens til at bløde (indimellem de normale menstruationer)
Håber du kunne bruge mit svar
venlig hilsen Simon