Mit knæ.

brevkassespørgsmål

Mit knæ.

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej cyberhus. Det er ang. mit knæ, jeg synes det er begyndt at drille igen? Jeg har oplevet tre gange, hvor jeg lige pludselig har fået en krampe agtig følelse i mit knæ, hvorefter jeg så ikke har kunne strække mit ben? jeg har været på sygehuset hver gang det er sket og haft krykker de gange. Jeg er to gange blevet opereret for det (de er menisken de har lavet lidt ved og fjernet nogle slimsække) den ene gang fjernede de bare et lille stykke af min menisk på den højre side af knæet og fjernede nogle slim sække, anden gang syede de noget af min menisk fast på den højre side af knæet og fjernede en slim sæk, hvoréfter jeg skulle gå med en skinne i 6 uger. Da jeg fik skinnen af sagde lægen at jeg var lidt led øm, da jeg efter nogle måneder kom til det sidste tjek sagde jeg at jeg stadigvæk var lidt øm samme sted, men de sagde det ikke var noget og at jeg bare skulle træne. Jeg har gået lidt til zumba efterfølgende og rider for det meste nogle dage om ugen imellem 2 - 3 heste per gang. Efter jeg nu er igang med at tage kørekort er jeg begyndt at kunne mærke mit knæ igen, jeg ved at jeg har lavet nogle vrid i mine knæ efter jeg fik skinnen af nede ved hestene, hvorefter det er begyndt at gøre ondt, men har ikke tænkt mere over det, nu når jeg slapper af nogle gange kan jeg få den samme smerte igen og mit knæ begynder og føles stift når det sker, men det er heldigvis ikke "låst" fast de sidste par gange? ved i hvad det er? skal jeg ignorerer det eller hvad skal jeg gøre? :/

Svar:

Kære dig.

Det lyder som om du er en rigtig aktiv pige, så hvor må det bare være frustrerende for dig at du skal gå og have problemer med dit knæ. Så jeg håber jeg kan være med til at give dig lidt afklaring.

Efter en meniskoperation vil dit knæ være meget følsomt selv efter lang tid. Det er derfor vigtigt at du i den periode undgår vrid i knæet da menisken er særlig udsat her.
Så det lyder desværre som om du endnu engang har været uheldig at skade din menisk idet du vred knæet. Hermed ikke sagt at du har ødelagt menisken men du kan sagtens have klemt den.

Det kan gøre rigtig ondt og du kan netop få følelsen af at knæet bliver stift uden at det ”låser”.  Hvis du har klemt din menisk har knæet brug for aflastning og ro hvor du så efterfølgende kan begynde varsom genoptræning med styrke, balance og koordination. Dette er vigtigt for evnen til at kunne styre sit knæ optimalt og er med til at minimere risikoen for at vride i knæet igen.

Når det nu er sagt vil jeg dog anbefale dig at tage til din egen læge så han eller hun kan undersøge knæet og dermed vurdere skadens omfang. Din læge kan så vurdere om det er nødvendigt med yderligere undersøgelser af knæet eller om du evt. skal have en henvisning til en fysiterapeut som vil kunne hjælpe dig med genoptræningsøvelser.
Held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen Anne