Mistet appetit
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :-)
for en lille uges tid siden, mistede jeg appetitten fuldstændigt! Jeg plejer som regel at være en rigtig slikmund, men jeg har måttet takke nej til både kage, slik og flødeboller - da bare tanken om mad giver mig kvalme. Jeg har selv forsøgt at google rundt, men som det ser ud, er det kun et problem der er blandt tarmpatienter, kræftramte og gravide.
Normalt ville det ikke bekymre mig, da jeg spiser efter 5-2 kuren, uden at tænke over det. Men fordi jeg er lige på grænsen til undervægtig, bekymrer denne manglende appetit mig. Jeg har læst at det kan skyldes stress, men jeg kan ikke umiddelbart se hvor denne stress skulle komme fra. Jeg er diagnosticeret med social angst og en moderat depression, og er på medicin mod dette - men manglende appetit har aldrig været et problem før..
Jeg håber meget I har et bud, da jeg ikke synes det virker alvorligt nok til, at gå til lægen for.
Mvh :-)

Svar:
Kære dig,
Mange tak for dit spørgsmål. Det du beskriver i dit spørgsmål, er noget vi har hørt før, så du er bestemt ikke alene. Det er fint at du har brugt google til at få svar på dit spørgsmål, men nogle gange kan man godt blive mere skræmt ved at læse på google – det kræver ofte en specialist at tolke alle de informationer.
Lad mig med det samme kaste mig over de 3 typer patienter, som du selv har fundet frem til:
Tarmpatienter: Det er en stor gruppe af patienter, som kan fejle en masse ting. At miste appetiten pga en tarmsygdom er ikke ualmindelig – tænk bare på hvor lidt du har lyst til mad hvis du har ondt i maven eller generelt føler dig syg. Typisk hænger denne slags nedsatte appetit sammen med synkebesvær, mavesmerter, halsbrand, sure opstød, nedsat smagssans eller kvalme. Kvalme er dog så hyppigt symptom, at man ofte ikke kan sige lige hvorfor man får kvalmen. Tænk bare på at du kan få kvalme ved at lugte til en gammel rådden fisk, eller du kan få kvalme ved at køre i bil eller ved at tænke på en sød dreng i skolen. Der findes nogle tarmsygsomme som kan ramme unge, de omfatter dog hyppigst at man samtidig har diarre eller forstoppelse. Der er også en vis arvelighed i sådan nogle sygdomme (altså at der er flere i din familie der også døjer med mave-tarm-sygdomme). For at komme nærmere på om man har een af disse sygdomme, så skal man kontakte sin læge.
Kraftramte: Når kræftsyge patienter har mistet appetitten kan det skyldes en blanding af smerter, depression og bivirkninger til f.eks kemo- og stråleterapi. At få mave-tarm-kræft er uhyre sjældent hos personer under 30 år, og man ser det stort set kun, hvis der er andre i familien som har fået mave-tarm-kræft i en ung alder. Spørg dine forældre, de vil kunne hjælpe dig.
Gravide: Det er en meget hyppig ”bivirkning” ved at være gravid at man har kvalme (”morgenkvalme”), opkast, ændret smagssans og ændret appetit. Hvis du er i tvivl om at du er gravid så SKAL du gå til læge/apotek og få det undersøgt. – Det kræver selvfølgelig at du har haft samleje.
Nu vil jeg tage fat i det med den slankekur (5-2), som du er på. Lad mig sige det som det er: Unge skal ikke være på slankekur! Man skal spise sundt og varieret, men det er ikke godt for kroppen at være på slankekur i længere tid, og specielt i puberteten bliver der stillet et enormt energi-stort krav fra din krop, og den energi skal du have igennem kosten. Hvis du i denne tid går en hel dag uden at spise, så har du stor risiko for at miste lyst og overskud til alle de udfordringer du står overfor i hverdagen. Desuden skal din krop netop i denne tid udvikle sig, du skal anlægge bryster, dine knogle skal vokse det sidste stykke inden de stopper, din hjerne skal udsende en masse ”hormoner”, som resten af din krop har brug for at bearbejde. Nogle unge piger får så lidt energi at de helt stopper med at få menstruation, hvilket er kroppens signal om at der simpelthen ikke er energi til at udvikle sig mere. Du skriver at du ligger ved undervægtig-grænsen, og så skal man altså passe på at man ikke kommer helt ned i gruppen af undervægtige, da det som sagt kan give nogle svære problemer for din krop, og din koncentration, hukommelse, energiniveau, tålmodighed, humør og lyst.
Du skriver at du er diagnosticeret med social angst og moderat depression. Det er jo nogle tilstande, som i sig selv godt kan give anledning til stress i hverdagen. Der er meget af det medicin man kan få mod disse tilstande, som faktisk også kan ændre i appetiten, og i smagssansen. Nogle af dem kan sågår ændre i måden fedtet fordeler sig i kroppen på. Man skal tage den medicin som lægen har udskrevet, men hvis man ikke kan klare bivirkningerne til medicinen, så kan læge nogle gange finde et alternativ. Der er dog stort set ingen medicin, der ikke har bivirkninger, og stort set alle tabletter (piller), kan give kvalme, opkast, forstoppelse, diarre eller mavesmerter. Du kan prøve at snakke med din læge om der findes alternativer.
Det er i orden at være slank og passe sin figur, men hvis ikke man lytter til sin krop når den har brug for mere, så ender man med at blive syg. Det er meget vigtigt at lytte til sin krop, og en sund og velholdt krop giver den energi det kræves til at udvikle sig helt rigtigt.
Mvh David