Min skede lugter
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Min skede er begyndt at lugte - meget slemt! Så slemt at min kæreste har sagt at han kan lugte det til tider, når vi står og snakker sammen. Også når vi ligger under dynen sammen, og hvis vi lige løfter den kommer der en meget slem lugt. Jeg har læst noget om at hvis man vasker skeden med almindelig sæbe, vil den komme til at lugte værre. Så har købt intimsæbe, og vasker mig dernede med intimsæbe hver gang jeg er i bad (Hverdag) Det har også kløet dernede, men det er snart over en månede siden at den har kløet, og min skede har lugtet omkring 2 måneder nu. Det er virkelig slemt, og jeg føler mig så flov. Jeg vil helst undgå at snakke med en læge om det, jeg synes at det er ekstrem pinligt at snakke om.... Mit udflåd ser helt normalt ud, og til tider har jeg slet ikke noget udflåd, men den lugter alligevel, og lugten sætter sig fast i mine bukser, og g-strenge.. Håber virkelig at i kan hjælpe mig! Hilsen den anonyme.

Svar:
Hej Anonyme!
Det lyder da som et noget træls problem du har. Det er ikke rart at have gener i skeden og det kan være rigtig svært at tale med nogen om det - også lægen. Det kan ikke være nemt at din kæreste er begyndt at bemærke det og ligefrem påpeger det.
Der er flere ting, der kan give lugt og kløe fra skeden. Nogle gange kan de to ting have samme årsag og andre gange er det kløen, der på en måde udløser lugten.
Ret ofte er problemer med kløe startet pga en svampeinfektion i og omkring skeden. Det er ikke farligt, men kan være rigtig irriterende. Lugten kan også stamme fra en slags ubalance i skeden. For at alt skal være i balance i skeden har vi nogle "gode" bakterier, der holder det hele på plads. Nogle gange kan det ske at der kommer for mange af én type bakterie og det kan give gener som kløe og an fiskeagtig lugt.
Somregel forsvinder det ikke af sig selv og derfor vil det være en god idé for dig at tage til lægen og få undersøgt hvad årsagen er til den lugt du har bemærket. Lægen har set det flere gange før og kan undersøge dig for at se om du skal have behandling.
Mange hilsner fra
Anita