Min mave
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
I den sidste månede efter jeg havde menstruation gik jeg og havde kvalme hver dag og ondt i underlivet. Kvalmen var der fra morgenstunden af og når jeg spiste noget forsvandt den igen, men kom igen i løbet af dagen og gik væk så af sig selv, så jeg begyndte at være bange for at jeg var gravid, men da jeg fik min menstruation til tiden, tænkte jeg den ligesom var udelukket, men efter menstruationen har kvalmen om morgen fortsat og forsvundet når jeg har spist morgenmad, præcis som før. Jeg har ikke haft så meget ondt i underlivet som sidste måned. Men jeg har følt en enkelt gang at der var en der stod og pressede sin finger virkelig hårdt ind i min maven under ribbene midt på. Jeg synes jeg har lidt svært ved at få min afføring ud og at jeg kan være lidt våd i trusserne. Og at der er et lille rødligt skær i mit tis, uden jeg overhovedet er sikker på om det er rigtigt eller bare mig der er for bange! Men det gør ikke ondt når jeg tisser. Burde jeg tag det alvorligt? Kan jeg være gravid? hvad kan det være??

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dine spørgsmål. Det er rigtigt, at hvis man har fået sin menstruation, så er det ikke så sandsynligt, at man er gravid, men nogle gange kan man ikke være helt sikker, og så skal man have taget en graviditetstest for at få endeligt svar på, om man er gravid eller ej.
Man kan også have kvalme af mange andre årsager. Faktisk også, hvis man er forstoppet. Og det kunne godt lyde som om, du er forstoppet, når du skriver, at du har svært ved at få din afføring ud.
Jeg synes, du skal bestille en tid hos din læge til at få afklaret om du er gravid eller ej. Også for at spørge om de andre ting, du har oplevet. Din læge vil også kunne hjælpe dig med nogle råd, hvis det er forstoppelse, der giver dig kvalme.
Mange hilsner
Christine