Min højde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg har en masse spørgesmål. 1. jeg fik min menstraution da jeg var 11, så fra jeg var 11 år til 13 voksede jeg slet ikke. men her de sidste 6 måneder voksede jeg 2 centimeter. jeg har hørt at hvis man taber sig vokser man hurtigere. hvordan kan det være at jeg ikke har vokset, og er det normalt? har du nogle råd til hvad jeg skal gøre for at vokse? 2. mine brystvorter vender indad, er der noget jeg kan gøre for at de vender udad? 3. jeg vil gerne tabe mig, da jeg synes at jeg er lidt tyk, jeg går aldrig i stramt tøj, for jeg gider ikke at folk skal at jeg har en mavedelle. jeg vil gerne have en fladere mave, og numse, og vil også gerne have tyndere lår. jeg hader at løbe, og synes ikke rigtigt at jeg har mulighed for at dyrke sport udenfor, når vejret er så dårligt. jeg går ikke til en sport, fordi jeg har svært ved at finde en, fordi jeg kan ikke lide fodbold, håndbold tennis,svømning osv. jeg har selv gået til basket, taekwondo og kick boxning, men det var heller ikke noget for mig. kan du give mig nogle forslag til hvad jeg kan starte til? har du nogle råd til hvordan jeg kan tabe mig?

Svar:
Hej
Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål et efter et.
1:
Der er mange forskellige ting der bestemmer hvordan og hvor meget vi vokser. Mest af alt er det styret af en masse hormoner i kroppen og de er meget forskellige fra person til person. Derfor kan man ikke selv gøre noget for at blive lavere eller højere.
Du vil ikke vokse hurtigere ved at tabe dig. Måske faktisk tværtimod. Når din krop skal vokse skal den bruge protein, sukker, fedt og en masse næringsstoffer. Derfor hjælper det ikke at tabe sig, for så kan kroppen mangle netop de ting. Det eneste du kan gøre er at være tålmodig og så kan du hjælpe dine knogler og muskler på vej ved at holde dig i form. Den snakker vi mere om længere nede.
2.
Man kan ikke gøre noget ved brystvorter som vender indad. Langt de fleste brystvorter 'popper' ud når brystet begynder at vokse og kun meget få kvinder har indadvendte vorter resten af livet. Derfor tror jeg også dine vil komme ud når dine bryster bliver større.
3.
Jeg synes det lyder rigtig fedt at du har prøvet så mange forskellige slags sport. Du har jo tydeligvis masser af gåpåmod og det er dejligt. Når man skal tabe sig er det egentlig meget simpelt: man skal spise mindre end man forbrænder. Så dyrker du meget sport kan du spise lidt mere og dyrker du ingen sport må du passe mere på maden. Men når det handler om at tabe sig kan man ikke komme udenom at holde øje med maden. Det er mest af alt her man taber sig. Du skal ikke være sulten hele tiden eller kun spise gulerødder, men det er godt at spise mange grønsager og mindre brød, kage, slik osv.
Ved siden af maden er sport altid godt at dyrke. Det er sundt for kroppen, specielt nu hvor du vokser. Og det hjælper dig også med at tabe dig. Det er meget svært at vide hvilken slags sport der er bedst for dig. Jeg synes du skal vælge noget, som du synes er sjovt. Det er det vigtigste. Måske der er nogle piger i din klasse, som går til sport. Så kender du nogen og I kan følges derned. Ofte skal man gå til den samme slags sport i lidt længere tid for at finde ud af om man kan lide det. En løbetur er aldrig sjov de første gange indtil man kommer i bedre form. Så du må prøve dig frem igen.
Jeg håber du kan bruge mine svar til noget.
Venlige hilsner fra Line