Mildt brændsår i ansigtet - hvad kan heg gøre for at skjule/behandle det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg har et lidt dumt problem. Jeg forsøgte at fjerne en af de der hvide knupper (milia), som var under mit øje, med en pincet. Der skete ikke så meget, så jeg gnubbede på den med toiletpapir i håb om, den ville poppe ud. Jeg har researchet det nu og fundet ud af, jeg gjorde det helt forkert, så jeg har lært min lektie. Mit problem er, at jeg nu i to måneder har haft et rødt/brunt sår der på størrelse med en 25-øre, fordi jeg fik slidt huden helt af. Mærket har stort set ikke ændret sig, og jeg er lidt bange for det aldrig går væk - eller at der i hvert fald går flere år. Har I nogen viden på den punkt? Og vigtigst af alt - kender I en måde at behandle det på, evt. at blege det på? Jeg kan ikke dække det fuldt med make-up. Tak.

Svar:
Kære du
Det lyder rigtigt træls og meget uheldigt.
Når der stadig er sår på lyder det som om, der stadig er en helingsprocess igang. Sår og ar har ikke godt af direkte sol, så når du er ude, kan det være en idé at dække det med såkaldt "englehud" der kan købes på apoteket. Derudover er det vigtigt at holde det rent og give det ro. Jo mere man piller, jo grimmere ar. To måneder er meget lang tid til heling og 25-øre størrelse er jo ret stort. Så jeg ville tage forbi min læge og få tjekket, at der ikke er infektion i såret.
Hvis der ikke er egentlige sårskorper på, men det mere er som en "åben vabel" og det stille og roligt bliver mindre kræver det nok nærmere tålmodighed med tiden vil det ligesom et normalt ar blive bleget. Evt. creme eller olie med E-vitamin kan prøves.
Håber det gav lidt svar/idéer til, hvordan du kommer videre, men det er rigtigt svært at vejlede om sår og ar, når man ikke kan se det.
Mange hilsner
Eva