Menstruationen udebliver
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 år som har et spørgsmål. jeg fik min menstruation i starten af dette år og havde den så 4 gange indtil starten af april, hvor den så helt stoppede. Normalt er jeg meget aktiv, og bevæger mig flere timer om dagen. Jeg er cirka 174 cm høj og vejer normalt mellem 53 og 54 kg. Jeg har overvejet hvorfor min menstruation ikke kom mere. Nogle af mine veninder har sagt til mig at det var fordi jeg dyrkede for meget sport. Det har jeg også selv overvejet, men jeg fik en meget slem skade i starten af august og har ikke bevæget mig i over en måned. Jeg tænker lidt at min menstruation burde være kommet igen, men det er den ikke? Jeg forstår ikke helt hvorfor den er forsinket så lang tid. De gange jeg havde den var den rimelig uregelmæssig. Jeg blødte i cirka 8-9 dage og så småblødte i 3-4 dage mere. Så fik jeg den først igen cirka en måned, måske mindre, efter. Er det noget jeg burde få undersøgt, eller kan jeg selv gøre noget for at få min menstruation igen? Syntes bare det er lidt mærkeligt? hilsen den undrende pige.

Svar:
Hej med dig.
Det er et rigtig godt spørgsmål, og der er rigtig mange piger, der har prøvet at stå i samme situation som den, du beskriver.
Det er sådan, at de første år efter at man har fået sin første menstruation, er den meget uregelmæssig. Det bliver bedre med tiden.
Det er også sådan, at menstruationen kan udeblive i lang tid, hvis man fx dyrker meget sport, som du også selv er inde på. Men hvis du bare er almindeligt aktiv, er det ikke noget, der har indflydelse på din menstruation. Menstruationen kan også godt blive væk, hvis man tænker rigtig meget over den, eller hvis man har andre ting at tænke på.
Som du kan se, kan der være rigtig mange grunde til, at din menstruation holder sig en pause, men  jeg er ret sikker på, at den kommer igen. Så du behøver ikke være bekymret, den skal nok dukke op igen!
Mang hilsner Christine