Menstruationen udebliver
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej cyberhus. Jeg er en pige på 15 år, ca. 176 cm høj og vejer 53 kg. Jeg fik min menstruation 1. januar 2012. Jeg er en meget aktiv pige og har altid været det. Jeg går til meget og dyrker gerne motion hver dag, bortset fra nogle dage i weekenderne eller sådan. Det gjorde jeg også dengang. Jeg havde min menstruation cirka 4 gange af 10-12 dage. Så stoppede den pludselig i midten af April. Jeg har ikke haft den siden, ikke engang nogle tegn eller noget som helst? Jeg kan simpelhen ikke forstå det? Først troede jeg at det var fordi jeg dyrkede så meget sport men her i starten af august blev jeg skadet og var nærmest sengeliggende i 2 uger. Der gik 6 uger før jeg begyndte at dyrke lidt motion igen. Jeg troede så den ville komme da jeg nu stoppede med motion, men den er stadig ikke kommet? Jeg har aldrig været i seng med nogle eller noget. ? Kan det være fordi jeg er tynd? Men jeg har ikke tabt mig siden jeg fik den, har taget på som man normalt gør når man vokser og sådan. Please svar mig! hilsen anonym.

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, at du ikke har haft din menstruation siden april. Og jeg synes, også at du gør dig nogle rigtige overvejelser med hensyn til hvorfor det kan være.
Det er meget almindeligt, de første par år af den periode hvor man menstruerer, at man har en uregelmæssig menstruationscyklus. Årsagen er at hormonerne i kroppen ikke helt arbejder sammen, og så kan der gå lidt kuk i det. Det er som sagt helt normalt og har ikke noget med sygdom at gøre. Oftest vil det hormonelle system gå i orden.
Ud over det kan man nogle gange også se, at piger der dyrker meget motion ikke får deres menstruation. Egentlig er årsagen nogenlunde den samme, nemlig at der er ubalance i det hormonelle system, der styrer menstruationerne. Der kan godt gå noget tid, før det går i orden igen efter man er stoppet med at dyrke meget motion specielt hvis det, ligesom for dit vedkommende, ikke er så lang tid siden menstruationerne startede.
Du spørger, om det er fordi du er tynd, at du ikke har menstruationer. Hvis jeg forstår dig ret, har du ikke tabt dig, dvs du har tidligere kunnet få menstruation på den vægt, du har nu. Så jeg tror ikke, at din vægt spiller ind her.
Jeg synes, at du skal se tiden an et halvt år mere. Hvis du stadig ikke har fået din menstruation på det tidspunkt, synes jeg, at du skal snakke med din læge om det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Kathrine