Menstruation tilbage efter anoreksiforløb
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!
Jeg har haft anoreksi, og derfor været meget undervægtig. Nu er jeg dog normalvægtig (bmi på 17), og har fået et okay forhold til mad. Mit spørgsmål lyder så, om det er muligt at få sin menstruation tilbage, hvis mit bmi er på 17?

Svar:
Hej du
Hvis du tidligere har haft menstruation i starten af dine teenage år, så er der en god chance for at dine menstruationer vender tilbage, når du rammer din normalvægt igen. Du siger, at dit BMI er 17 nu. Der har gennem tiderne været lidt forskellige grænser for hvornår man på BMI-skalaen bliver kaldt normalvægtig. Lægefagligt er 18,5 den nedre grænse for at være normalvægtig. Altså vejer du stadig lidt i underkanten til at kunne forvente at menstruere regelmæssigt, selvom det kan variere fra person til person. Hvis du når et BMI på 18,5 og stadig ikke menstruerer, så kan din læge tage nogle blodprøver, der kan afklare andre årsager til manglende menstruation. Det er nemlig ikke kun vægten, der har betydning.
Jeg håber, at du kan bruge svaret. Venlig hilsen Jens-Christian