Menstruation problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har problemer, hver gang jeg har fået min menstruation gør det ondt, når jeg skal ud og lave afføring. Det gør ikke bare ''ondt'', det er en smerte som knækker mig sammen hele tiden, og det sker KUN når jeg har menstruation. Hvad er det?

Svar:
Hej! Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er rigtig træls, at det gør så ondt hver gang, du har menstruation.
Det kan godt være almindelige menstruationssmerter, men det kan også være noget, der hedder endometriose. Det betyder, at der sidder livmoder-agtigt væv andre steder end i livmoderen. Under menstruationen svulmer dette væv op og det kan bløde, som det også gør i livmoderen. Det er det, der gør ondt. I dit tilfælde kunne det godt sidde tæt ved tarmen, så du får symptomer, når du skal af med afføring.
Endometriose er ofte arveligt, så du kan spørge din mor og dine søstre, om de har eller har haft de samme problemer. Det er faktisk ret hyppigt. Man ved, at der er en femtedel af kvinder, der har endometriose, men det er altså ikke alle, der får symptomer af det.
Ud over de smerter, som du beskriver, kan der også være træthed, ømhed ved sex og nogle gange også smerter i mellem menstruationerne.
Jeg synes, du skal gå til din læge for at se, om han/hun kan gøre noget for at hjælpe dig med dine smerter. Du vil nok få lavet en gynækologisk undersøgelse. Nogle gange kan lægen godt se eller mærke endometriosen ved en gynækologisk undersøgelse, men andre gange kan man ikke finde noget. Til at begynde med, kan man prøve at se, om man kan dæmpe smerterne med smertestillende piller eller med p-piller, evt. taget uden pauser, så man ikke har menstruation så ofte. Efterhånden bliver smerterne så mindre og mindre. Man kan også behandle med anden medicin. Hvis det ikke hjælper, kan det blive nødvendigt med en kikkertoperation. Her vil man evt. kunne se og fjerne endometriosen. Der er nogle kvinder med endometriose, der synes, at det hjælper at spise mindre kød og tage fiskeoliekapsler.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen Christine