menstruation og stadig 2 ppiller tilbage
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej jeg har et spørgsmål om hvorfor min menstruation kommer nu har 2 ppiller tilbage jeg tag min sidste ppille om fredagen og så får jeg min menstruation om tirsdagen men nu fik jeg den om torsdag hvor jeg stadig havde de 2 ppiller tilbage en pausen jeg blir lidt forvirret får jeg ved at jeg har stadig alle sammen i den pakke hver dag har altid styr på hvornår jeg tag dem og glemmer dem aldrig jeg fik en datter for 9 måneder siden og startede på ppillerne 7 uger efter fødselsen jeg ved ikk helt hvorfor jeg har fået det nu håber i kan hjælpe mig hilsen M

Svar:
Hej M
Jeg vil prøve, at give dig et enkelt svar på noget, der faktisk er lidt kompliceret.
Der findes forskellige typer p-piller. Fælles for dem alle er at de, som du måske ved, indeholder hormoner. Når man stopper med at tage p-piller vil der komme en menstruationslignende blødning. Den kommer fordi, der sker et hurtigt fald i hormonniveauet. Når du har fået din blødning "før tid", kan det skyldes, at der er gået lidt koks i det hormonelle system.
Jeg synes, at du skal holde din tabletpause, som du plejer, altså de 7 dage, og så starter på p-pillerne igen (ligesom du ellers ville gøre). Se hvordan det går omkring den næste pause. Hvis du også der har blødning under p-pille indtagelse, synes jeg at du skal få en tid hos din læge. En forklaring kan være, at hormonindholdet i p-pillerne du får ikke er høje nok til at give det der kaldes blødningskontrol. En løsning kan være at give dig en anden p-pille, der har et højere hormonindhold. Hvis det er tilfældet er det din læge, der vurderer om det er iorden at du får en p-pille, der har et højere hormonindhold. Det kan være at din læge vil lave en gynækologisk undersøgelse for at undersøge, om der kan være andre årsager.
Du skal også tale med din læge, hvis du får pletblødninger eller der kommer blødning under samleje.
Med venlig hilsen
Kathrine