Menstruation efter fortryddelsespille
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej! Jeg havde for en uge siden sex med min kæreste, hvor kondomet så sprang. Efter et døgn går jeg så på apoteket for at få en fortrydelsespille, som jeg tager med det samme. Den kvindelige medarbejder på apoteket fortæller mig om pillens bivirkninger - at hormonerne godt kan påvirke min menstruation osv. Min mens kommer så 13 dage før tid, altså seks dage senere. Det er idag tredje dag jeg bløder, og min mens er som den plejer. Burde jeg være bekymret over noget, eller er det hele ganske normalt? (Jeg har haft menstruation i lidt over et år, og den plejer at være uregelmæssig.) Vh Cecilie

Svar:
Hej med dig
Da du har taget fortrydelsespillen et døgn efter kondomet sprang og du nu har blødning, er der ikke noget at være bekymret for-så det tyder bestemt ikke på at du er gravid eller at der er noget andet træls i vejen. Det er ganske rigtigt som damen fortalte dig på apoteket, at fortrydelsespiller godt kan lave lidt rav i ens menstruationscyklus, men det er kun kortvarigt.
Det er ellers godt at høre,  at I er fornuftige og bruger kondom, og godt at du reagerede hurtigt, da det så sprang.
Hilsen Malene