menstruation??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa :-)
Jeg har haft min menstruation siden 5. Klasse (12 år), men den er stadig uregelmæssig (jeg går 9. Klasse nu)
Hvor mange år kan der gå før ens menstruation bliver regelmæssig? Har haft det i 4 år nu, så tænker at den burde have været regelmæssig nu.
Hilsen Nanna

Svar:
Hej Nanna.
Ens menstruation kan svinge meget gennem livet. Det er ikke alle der har, eller nogensinde får regelmæssig menstruation. Det er faktisk normalt, at den svinger nogle dage hver måned, og nogle oplever, at der er endnu større afveksling. Forskellige faktorer spiller ind (stress, p-piller, rejser, kost, sygdom og mange andre ting), men ofte er der ingen årsag til svingningerne. Nogle har det der hedder polycystisk ovariesyndrom som årsag, hvor der er en ubalance i kønshormonerne i kroppen. Det har umiddelbart ingen betydning, men kan have betydning ift. at blive gravid senere i livet. Det kræver en blodprøve med hormonanalyse, og en ultralydsscanning af æggestokkene for at diagnosen kan stilles, men med din unge alder, ville jeg ikke være bekymret.
Hvis de uregelmæssige menstruationer er meget generende kan man få p-piller der jo styrer ens menstruation, og på den måde få helt regelmæssig menstruation. Men hvis du ikke har en kæreste og ikke er sexuelt aktiv, og ikke er generet af det, så vil jeg ikke anbefale dig at gøre noget ved det.
Så mit svar er, at du højst sandsynligt er helt normal, og at uregelmæssige menstruationer kan fortsætte hele livet.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea