Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 2 dage siden

Hej cyberhus.

jeg har efterhånden de sidste mange måneder ikke fået min menstruation til tiden, jeg er ikke på p-piller eller noget andet men jeg har en kæreste og vi har sex men vi bruger kondom, sidste gang jeg skulle have det kom det en uge forsent og der fik jeg så mange smerter at jeg kastede op, det har jeg nogle gange men det er kun ca hvert halve år ved ikke hvorfor.

Men den her gang jeg skulle have mens, den 25-26 marts har jeg endnu ikke fået det, det er bare træls at skulle tænke på ved i hvad det kan skyldes det aldrig komme til tiden.

kh mig

Svar:

Kære dig.

Menstruationer kommer sjældent på fuldstændigt faste dage. Der er mange kvinder der har en cyklus der varierer, og det er helt normalt. Nogle gange ligger der hormonsygdomme bag, men så er der typisk meget langt imellem menstruationerne (flere måneder).

Når man har menstruation udstøder kroppen slimhinden fra livmoderens inderside. Det er det "sår" der bløder, og som heler sig selv i løbet af menstriationen. Nogle har meget smertefulde menstruationer, andre mærker det slet ikke. Det kan hjæpe at dyrke motion når mn har ondt, det lindrer faktisk rigtig godt.

Jeg kan ikke sige dig hvorfor din menstruation ikke er fuldstændig regelmæssig, men umiddelbart synes jeg det lyder normalt. Hvis dig og din kæreste bruger kondom, og der ikke har været episoder med, at det er gået i stykker osv., så er risikoen for graviditet/abort meget lille, så jeg tror simpelthen bare, at du har lidt uregelmæssige menstruationer. Jeg kan godt forstå det er frustrerende, at man ikke helt kan regne med det, men sådan er kroppen (desværre) indrettet.

Hvis du har fast kæreste og regelmæssig sex, kunne det måske være en idé med p-piller. Når man spiser p-piller får man en fuldstædnig fast menstruationscyklus. De beskytter kun mod gravditet, IKKE mod kønssygdomme, så hvis man har skiftende partnere, er kondom et bedre valg. Der er dog bivirkninger ved p-piller man skal være opmærksom på, men det er bedre at snakke med din læge om det, hvis du overvejer at bruge p-piller.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål