Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej,
Jeg har haft sex for første gang for en lille uge siden nu og har skulle starte min menstruations i dag. Den kom som den plejer (3-4 dage efter mit stop med p-piller. Min mors kommer også efter 4 dage så det er det samme for os to). Min menstruation kom som sagt til tiden. Der startede med blot at komme en smule udflåd der var brunligt. Efter et par timer kom der blod i normal mørkerød farve ud. Er det normalt at der på første menstruationsdag kommer brunt udflåd? Har læst på nettet, at dette kan være tegn på en graviditet? Når jeg læser den slags bliver jeg selvfølgelig meget meget utryg... Men man burde vel ikke kunne blive gravid når man også bløder? Jeg har tit lagt mærke til, at jeg ved menstruation får brunligt udflåd efter endt menstruation, men er ikke helt sikker på om jeg før har eller ikke har oplevet dette på selve menstruationsdagen? Burde jeg bekymre mig?

Svar:
Kære du
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret, når "tingene" ikke helt er, som de plejer.
Det lyder dog helt normalt. Der er meget stor forskel på, hvordan menstruationen starter fra kvinde til kvinde, for nogle er det med udflåd først som kan være brunligt for andre er det med frisk blødning. Det kan godt variere fra gang til gang. Den del, skal du som sådan ikke være bekymret for.
I forhold til graviditet, er du, som jeg har forstået det, beskyttet med p-piller. Hvis du husker at tage p-pillerne HVER dag er du beskyttet 99% og så ville jeg ikke være bekymret. Hvis du glemmer dem falder beskyttelsesgraden. Klik gerne på linket og se anbefalingerne for glemte p-piller på sexliniens hjemmeside.
Desværre kan man godt være gravid selvom man har blødning, så er du det mindste i tvivl, så tag en graviditets-test.
Og husk - p-piller beskytter kun mod graviditet, ikke kønssygdomme. Derfor kan det er det vigtigt at blive testet regelmæssigt. Særligt vigtig er klamydia, da man kan have sygdommen uden symptomer, en anden grund til at blive testet regelmæssigt.
Summa summarum:
- Hvis der ikke er andre symptomer end det brune udflåd før og/eller efter den friske blødning, er det helt ok, det er normalt.
- Hvis udflådet forsætter er det en god idé, at tage til lægen og blive tjekket. Derudover bør du selvfølgeligt overveje om du alligevel skal tjekkes kønssygdomme afhængigt af, hvor seksuelt aktiv du og ham du var sammen med er. Da du er over 15år behøver lægen ikke i første omgang underrette dine forældre.
- Hvis du har husket alle p-pillerne er sandsynligheden for graviditet meget lille. Hvis du har glemt én eller flere p-piller så tag en graviditetstest.
Jeg håber, jeg har besvaret dine spørgsmål.
Mange hilsner
Eva