menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hvad kan der være galt?
Har ikke haft min menstruation i 2 måneder nu, og den kommer bare ikke! Har nogle gange ondt nederst i maven, kan det hænge sammen? Men det ikke første gang det her sker, nogle gange kommer den vær måned, andre gange går der flere månder imellem, synes altså det underligt?
Min menstruation er blevet reglmæssig, så derfor undre det her mig meget! kan jeg fejle noget?
Er meget stresset for tiden, men ved ikke om det kan hænge sammen...?

Svar:
Kære du,
Tak for dit spørgsmål.
Hvis du er seksuelt aktiv, så vil jeg anbefale en graviditetstest for at udelukke det som årsag til udebleven menstruation.
Ellers er det vigtigt at understrege, at mange i din aldersgruppe oplever uregelmæssige menstruationer i løbet af et år - det er helt normalt.
Menstruation er styret af hormoner, som kan påvirkes af mange ting såsom kost (spiseforstyrrelser er hyppig årsag til uregelmæssige menstruationer), øget mængde motion og som du nævner stress, som også kan give mavepine. Hvis mavesmerterne bliver ved med at genere dig, eller hvis du bliver ved med at føle dig stresset, så synes jeg du skal kontakte din egen læge til en snak.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
Kh
Lise